Chiny wysyłają na orbitę satelitę obserwacyjnego LKW-3

jpg

Chiny przeprowadziły trzeci start rakietowy w przeciągu czterech dni. W sobotę z Jiuquan wystartowała rakieta Długi Marsz 2D wynosząc na orbitę trzeciego satelitę systemu obrazującego wysokiej rozdzielczości LKW.

Rakieta Długi Marsz 2D wzniosła się z kosmodromu Jiuquan o 8:10 rano polskiego czasu w sobotę. Chiny ogłosiły start jako całkowicie udany. Kraj rozpoczął rok bardzo intensywnie pod względem startów. Zaczęło się od wtorkowego startu rakiety Długi Marsz 2D z Taiyuan z cywilnymi satelitami obserwacyjnymi SuperView, w czwartek natomiast z Xichang wystartowała rakieta Długi Marsz 3B z kolejną parą satelitów nawigacyjnych Beidou 3.

Jest to trzeci wyniesiony przez Chiny statek systemu Ludikancha Weixing. Dwa pierwsze trafiły na orbitę w grudniu. LKW-1 trafił na orbitę heliosynchroniczną o wysokości około 500 km. LKW-2 wystartował pod koniec grudnia i zajął tę samą płaszczyznę orbitalną z przesunięciem fazowym 90 stopni - typowym dla satelitów obserwacyjnych, gdyż optymalizuje czas ponownych wizyt nad tym samym obszarem.

Dzisiejszy start statku LKW-3 wyniósł go na inną płaszczyznę orbitalną, tak by wykonywał zdjęcia podobnych obszarów w innych warunkach oświetlenia (innych porach dnia). LKW-4 prawdopodobnie zostanie wysłany na taką samą orbitę, ale również przesuniętą fazowo o 90 stopni.

Oficjalnie satelita ma wykonywać obrazy Ziemi do celów cywilnych, jednak bardzo wysokie tempo startów nowej sieci i inne przesłanki wskazują, że jest to w głównej mierze system do obrazowania dla wojska. Sądząc po rozmiarze satelity może on dysponować teleskopem o średnicy około 65 cm co umożliwiłoby uzyskanie rozdzielczości poniżej 1 m dla obrazów czarno-białych.

Źródło: SF101

Na zdjęciu: Start rakiety Długi Marsz 2D z Centrum Startów Satelitarnych Jiuquan na pustyni Gobi. Wynoszony ładunek to 3. satelita systemu obserwacji Ziemi LKW. Źródło: Xinhua/Wang Jiangbo.