Chiny wysyłają pierwszy statek towarowy do swojej stacji kosmicznej

img

Miesiąc po wysłaniu na orbitę pierwszego modułu chińskiej stacji kosmicznej Tiangong w jego kierunku poleciał bezzałogowy statek towarowy Tianzhou 2. Pierwsza misja zaopatrzeniowa ma przygotować stację do przylotu pierwszych astronautów jeszcze w czerwcu.

Rakieta Długi Marsz 7 wystartowała 29 maja 2021 r. z kosmodromu Wenchang na południowym-wschodzie Chin. Start rozpoczął się o 14:55 czasu polskiego. Na szczycie rakiety znalazł się bezzałogowy statek zaopatrzeniowy Tianzhou 2. Jego celem jest Tianhe – pierwszy moduł Chińskiej Stacji Kosmicznej, wysłany na orbitę w kwietniu.

Statek został poprawnie wprowadzony na orbitę i rozłożył już panele słoneczne dostarczające mu energię elektryczną. Teraz czeka go seria manewrów orbitalnych, po których zbliży się do modułu, dokując ostatecznie w jego tylnym porcie.

Chińska Stacja Kosmiczna

Początki projektu chińskiej załogowej stacji orbitalnej sięgają 1992 r. Chiny nie mogły przystąpić do projektu Międzynarodowej Stacji Kosmicznej z uwagi na polityczne uwarunkowania ze Stanami Zjednoczonymi, dlatego w końcu zdecydowano osiągnąć stałą obecność na orbicie poprzez budowę własnego kompleksu.

Chiny stopniowo rozwijały swój program załogowy. W 2003 r. wysłały w statku Shenzhou pierwszego astronautę. Potem nastąpiła budowa niewielkich (8-tonowych) eksperymentalnych stacji – Tiangong 1 i następnie Tiangong 2. Tiangong 2 był już ostatecznym poligonem przed rozpoczęciem budowy stałej stacji.

Pierwszy moduł Chińskiej Stacji Kosmicznej Tianhe już umieszczony na orbicie ma 22 t masy, 16,6 m długości i 4,2 m średnicy. Posiada 5 portów dokowania, do których dokować będą statki towarowe i załogowe oraz przyłączane będą kolejne moduły. Sam Tianhe będzie stanowił bazę stacji. Został wyposażony w systemy podtrzymywania życia i kwatery dla przybywających do niej w przyszłości astronautów. Z modułu Tianhe na zewnątrz będą wychodzić astronauci, by wykonywać spacery kosmiczne. Pomagać im w tym będzie ramię robotyczne Lappa. Panele słoneczne będą dostarczać 27 kW energii elektrycznej.

W 2022 r. do Tianhe dołączą dwa dodatkowe moduły badawcze: Wentian i Mengtian. Chińska Stacja Kosmiczna ma działać przez co najmniej 10 lat i ma stanowić platformę do prowadzenia badań w warunkach nieważkości w dziedzinach takich jak biologia, medycyna, astrofizyka czy mechanika.

Więcej na naszej specjalnej stronie

Statek Tianzhou 2 zabrał ze sobą 4690 kg towaru – zaopatrzenia dla przyszłej załogi, sprzętu potrzebnego do rozbudowy stacji w tym skafandry kosmiczne do przeprowadzenia pierwszych spacerów, łącznie 160 dużych i małych pakunków. Na pokładzie Tianzhou 2 znalazły się też zbiorniki z prawie 2 tonami paliwa do manewrów orbitalnych.

Statek pozostanie zadokowany do modułu Tianhe podczas przylotu pierwszej załogowej misji Shenzhou 12. Obecnie lot pierwszych astronautów do stacji jest planowany na 10 czerwca. Statek Shenzhou 12 zadokuje do przedniego portu Tianhe.

Statek Tianzhou 2 pozostanie zadokowany do stacji podczas całego pobytu załogi Shenzhou 12. Następnie po ich powrocie na Ziemię zmieni swoją pozycję i zadokuje do przedniego portu, wykonując zdalny transfer paliwa. Statek pozostanie na stacji aż do przylotu kolejnej załogi Shenzhou 13 w październiku 2021 r. Wtedy zostaną jeszcze przeprowadzone testy relokacji statku przy użyciu ramienia robotycznego.

Na podstawie: Xinhua/NSF

Na zdjęciu: Rakieta Długi Marsz 7 startująca z misją towarową Tianzhou 2. Źródło: Xinhua/Ju Zhenhua.