Christina Koch i Jessica Meir wymieniają ostatnie baterie w sekcji P6 na ISS

img

20 stycznia na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej przeprowadzono ostatni spacer kosmiczny poświęcony wymianie baterii w segmencie P6. Trwający od 2017 roku proces wymiany akumulatorów w systemie zasilania ISS zostanie zakończony jeszcze w tym roku.

W wyjściu oznaczonym jako EVA-63 wzięły udział te same astronautki, które przeprowadzały poprzedni spacer 15 stycznia br. Jessica Meir i Christina Koch wyszły na zewnątrz ISS na 6 godzin i 58 minut. W czasie spaceru zainstalowały ostatnią nową baterię litowo-jonową w tym segmencie stacji i usunęły dwa stare niklowo-wodorowe ogniwa.

Dla Jessiki Meir był to 3. spacer kosmiczny w karierze. Meir spędziła łącznie 21 godzin i 44 minuty w skafandrze spacerowym. Jej bardziej doświadczona koleżanka Christina Koch wykonywała 6. spacer, kumulując łącznie 42 godziny i 15 minut spędzonych na spacerach kosmicznych. Był to drugi spacer kosmiczny przeprowadzony w 2020 roku i 226. przeprowadzony na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej w historii jej działania.

Na poniedziałkowym wyjściu nie kończy się maraton spacerów na ISS. Już 25 stycznia astronauci Luca Parmitano i Andrew Morgan wyjdą na zewnątrz, by dokończyć naprawę instrumentu Alpha Magnetic Spectrometer. Warty ponad 2 mld dolarów detektor promieniowania kosmicznego był naprawiany w listopadzie i grudniu 2019 roku podczas trzech spacerów kosmicznych. W piątkowym spacerze astronauci zakończą instalację nowego modułu chłodzenia i zweryfikują jego działanie.

Na zdjęciu: Jessica Meir wracająca do śluzy Quest po spacerze EVA-63. Źródło: NASA.