Co kryje układ Wolf 1061

Grupa naukowców z Uniwersytetu Stanowego San Francisco pod przewodnictwem Stephena Kane'a uzyskała nowe informacje o układzie Wolf 1061, w którym znajdują się przynajmniej 3 super-ziemie. Wyniki ich dotychczasowych obserwacji pojawiły się w czasopiśmie Astrophysical Journal.

Wolf 1061, znana też jako GJ 628,  to dość ciemny czerwony karzeł o typie widmowym M, który jest jednym naszych najbliższych sąsiadów. Gwiazda znajduje się w odległości około 14 lat świetlnych od naszego Układu Słonecznego w Gwiazdozbiorze Wężownika. Niedawno zaobserwowano również, że w układzie Wolf 1061 orbitują trzy super-ziemie, czyli skaliste egzoplanety mające masę większą niż Ziemia. Jedna z tych egzoplanet - Wolf 1061c - wzbudza największe zainteresowanie wśród naukowców głównie ze względu na swoje położenie w tak zwanej "strefie życia".

Dzięki dość bliskiemu sąsiedztwu z Ziemią układ Wolf 1061 jest niezwykle ważny dla naukowców, którzy będą mogli przeprowadzać serie badań mających na celu sprawdzenie czy w istocie rozwinęło się tam życie. Grupa doktora Kane'a rozpoczęła swoje badania od obserwacji gwiazdy, dzięki którym mogli postawić hipotezy dotyczące obecności potencjalnego życia w tym układzie. Naukowcy określili bezpośredni promień gwiazdy na 0,3207 promienia słonecznego, a okres jej rotacji na 89,3 dnia. Według obliczeń astronomów jasność Wolf 1061 wynosi jedynie 1% jasności Słońca, a jej temperatura to średnio 30320 C. Na podstawie zgromadzonych informacji grupa doktora Kane'a ustaliła granice tzw. "strefy życia" na 0,11-0,21 jednostek astronomicznych.

"Gdy naukowcy poszukują planet, które posiadają odpowiednie warunki do rozwoju życia, tak naprawdę szukają oni planet, które mają praktycznie identyczne cechy jakie wykazuje Ziemia" - wyjaśnia Kane. "Taka planeta również musiałaby znajdować się w idealnej sferze określanej jako "strefa życia", gdzie mogą panować warunki odpowiednie do powstania i rozwoju życia". Jeśli planeta byłaby zbyt blisko gwiazdy, byłaby zbyt gorąca - jak Wenus, jeśli zbyt daleko, byłaby zbyt zimna - jak Mars. Ze względu na położenie Wolf 1061c blisko wewnętrznej granicy "strefy życia", atmosfera planety może bardziej przypominać atmosferę Wenus niż Ziemi.

Naukowcy również zaobserwowali, że podczas gdy na Ziemi, gdzie zmiany klimatyczne wynikające z różnic w orbicie wokół Słońca takie jak epoki lodowcowe, zachodzą powoli, orbita Wolf 1061c zmienia się dużo szybciej. Może to oznaczać, że klimat na planecie podlega zmianom bardziej chaotycznym niż te zachodzące na Ziemi. Jednak aby całkowicie zrozumieć zmiany na powierzchni planety grupa doktora Kane'a planuje kolejne badania.

Źródło: czasopismo Astrophysical Journal