Co wydarzy się w 2014 roku?

Wizja artystyczna misji Rosetta. Źródło: ESA–C. Carreau/ATG medialab

Chiński łazik badający powierzchnię Księżyca, prywatne statki kosmiczne, kolejne misje marsjańskie – co czeka kosmos w 2014 roku?

Marsjańskie podboje

W 2014 roku Mars będzie bardzo zajętym miejscem. Nadal powierzchnię i atmosferę Czerwonej Planety eksplorować będą Opportunity i Curiosity, ale badania rozpoczną także dwa nowe projekty:   Mangalyann oraz MAVEN. Obie misje mają osiągnąć orbitę marsjańską we wrześniu 2014 roku.
MAVEN zamierza zbadać atmosferę Marsa. Naukowcy mają nadzieję, że ten projekt pozwoli na znalezienie odpowiedzi na pytanie jak Czerwona Planeta straciła swoją atmosferę.
Mangalyaan jest projektem indyjskim, stworzonym, aby badać powierzchnię planety oraz wykryć metan w jej atmosferze.

Mapy Drogi Mlecznej

Misja Gaia, która całkiem niedawno rozpoczęła swoje obserwacje, ma za zadanie stworzenie najdokładniejszej, jaka dotąd powstała, trójwymiarowej mapy  Drogi Mlecznej. Naukowcy oczekują, że dwa bliźniacze teleskopy stworzą mapy ponad miliarda gwiazd, znajdujących się w Galaktyce, uwzględniając również mniejsze obiekty.

Misja Rosetta

Pracująca od 2004 roku, sonda Rosetta, w 2014 roku dogoni swój cel - kometę  67-P/Churyumov-Gerasimenko. Naukowcy planują wybudzić Rosettę ze stanu głębokiej hibernacji 20 stycznia 2014 i przygotować ją do kolejnego etapu misji.  Kiedy sonda znajdzie się w odległości mniejszej niż 2 miliony km od komety, rozpocznie wykonywać szczegółowe zdjęcia obiektu, zbierając więcej informacji przed  ewentualnym spotkaniem. W listopadzie 2014 r. lądownik Philae ma osiągnąć cel – znaleźć się w odległości 4km od komety.

Prywatne statki kosmiczne

Rok 2014 zapowiada się świetnie dla prywatnych lotów kosmicznych. Już na początku roku dwie prywatne spółki mają nadzieję uruchomić swoje rakiety.

3 stycznia Space Exploration Technologies (SpaceX) rozpocznie w tym roku swoją pierwszą misję kosmiczną, będącą zmodernizowaną wersją rakiety Falcon 9.  Lot rozpocznie z Cape Canaveral Air Force Station na Florydzie i wyniesie na orbitę 6 satelitów. A to tylko początek, bo SpaceX podpisało kontrakt z NASA, na mocy którego 12 misji bezzałogowych dostarczy ładunki do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Wszystko to wykonane zostanie za pomocą rakiety Falcon 9 i jej bezzałogowych kapsuł Dragon.

Rok 2014 to także czas, kiedy odbyć ma się również pierwszy pasażerski, komercyjny lot w kosmos. Taką turystyczną atrakcję planuje zorganizować firma Virgin Galactic.

Źródło: Alicja Wierzcholska | space.com