Coraz lepsze zdjęcia Ceres

Ceres sfotografowana przez sondę Dawn
W stronę planety karłowatej Ceres kieruje się amerykańska bezzałogowa sonda Dawn i jest coraz bliżej. Tym samym uzyskiwane przez nią zdjęcia obiektu są coraz dokładniejsze. NASA pokazała kolejne fotografie Ceres.

Jeszcze kilka tygodni temu dni temu na zdjęciach Ceres były prawie same plamy, bez dokładnych szczegółów, a teraz widać już kratery. Oprócz tego można zauważyć tajemnicze białe obszary na powierzchni. Zdjęcia pokazane przez NASA zostały wykonane 12 lutego 2015 r. z odległości 83 tysięcy kilometrów od Ceres. Rozdzielczość na obrazach wynosi 7,8 kilometra na piksel.

Już wkrótce Dawn znajdzie się na orbicie wokół Ceres. Ma to nastąpić 6 marca. Badacze mają nadzieję na lepsze poznanie własności obiektu, a także porównanie ich z Westą. Ceres to największy obiekt w głównym pasie planetoid pomiędzy Marsem, a Jowiszem, natomiast Westa jest druga pod względem średnicy. Sonda Dawn badała Westę w latach 2011 i 2012.

Ceres jest obecnie nazywana planetą karłowatą, ale nie zawsze tak było. Początkowo uznawano ją nawet za pełnoprawną planetę, ale gdy okazało się, że pomiędzy Marsem i Jowiszem podobnych obiektów jest więcej, zaczęto je nazywać planetoidami (lub asteroidami). Natomiast całkiem niedawno, bo w 2006 roku, Międzynarodowa Unia Astronomiczna ustaliła nową definicję planety w Układzie Słonecznym oraz wprowadziła dodatkową kategorię obiektów - planety karłowate. Są to ciała mniejsze od planet, ale wyróżniające się rozmiarami wśród planetoid.

Źródło: NASA/JPL

Dwa zdjęcia Ceres wykonane przez sondę Dawn w dniu 12 lutego 2015 r. z odległości 83 tysięcy kilometrów od obiektu. Źródło: NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA.