Czwarty spacer kosmiczny na stacji Tiangong

Ye wychodzi z Tianhe

Dwóch astronautów misji Shenzhou 13 wykonało spacer kosmiczny na zewnątrz chińskiej stacji kosmicznej Tiangong.

Czwarty spacer kosmiczny w historii działania chińskiej stacji został przeprowadzony 26 grudnia 2021 r. Na zewnątrz jedynego na razie modułu stacji Tianhe wyszli Ye Guangfu oraz Zhai Zhigang. W środku modułu pozostała Wang Yaping nadzorując pracę astronautów i sterując zewnętrznym ramieniem robotycznym.

Głównym zadaniem spaceru był montaż zewnętrznej kamery panoramicznej, która będzie obserwować działania na zewnątrz modułu, obejmując swoim zasięgiem przestrzeń między panelami słonecznymi i działanie ramienia robotycznego. Astronauci poczynili tez przygotowania poczet przyszłych spacerów.

wang
Wang Yaping nadzorująca spacer z wnętrza modułu Tianhe. Źródło: Xinhua/Guo Zhongzheng

Chińska Agencja Kosmiczna poinformowała w oficjalnych informacjach prasowych, że kolejne spacery w miarę zbierania doświadczeń będą coraz bardziej skomplikowane. Podczas tego spaceru również weryfikowano działanie skafandrów Feitian, testowano śluzę w module Tianhe, z której astronauci wychodzili na zewnątrz i ćwiczono aktywność spacerową i współpracę między spacerowiczami,wspierającego ich astronauty i kontroli naziemnej.

Spacer trwał łącznie 6 godzin i 11 minut. Dla Zhai było to już 3. wyjście. Poprzedni spacer wykonał podczas tej misji z Wang w listopadzie, a swój pierwszy spacer w misji Shenzhou 7 w 2008 r. - wtedy był to pierwszy chiński spacer kosmiczny w historii. Dla Ye było to pierwsze wyjście w przestrzeń kosmiczną w skafandrze spacerowym.

Jeden z astronautów wracający ze spaceru do modułu Tianhe. Źródło: Xinhua/Guo Zhongzheng.

Trwa 2. Ekspedycja na stacji Tiangong. Troje astronautów z obecnej misji przylecieli do stacji w październiku i pozostaną na niej do marca 2022 r. Po powrocie do stacji poleci bezzałogowy statek towarowy Tianzhou 4, a po nim kolejna misja załogowa Shenzhou 14. W 2022 roku planowane jest zakończenie budowy zasadniczej części stacji. Do obecnego modułu Tianhe dołączą dwa moduły badawcze Wentian i Mengtian.

Astronauci Shenzhou 13 przeprowadzają na pokładzie stacji eksperymenty naukowe. 9 grudnia przeprowadzili szkolną lekcję z orbity, wykonując kilka doświadczeń i pokazując wnętrze stacji. Ostatnio dowiedzieliśmy się też za sprawą oficjalnej noty protestacyjnej do ONZ, że moduł Tianhe musiał wykonywać w 2021 r. (1 lipca i 21 października) dwa prewencyjne modyfikacje orbity, by minąć się z satelitami sieci Starlink, które manewrowały na orbicie (prawdopodobnie w celu aktywnej deorbitacji) niebezpiecznie zbliżając się do stacji. SpaceX na razie nie komentował sprawy w mediach.

Na podstawie: Xinhua/SpaceNews

Na zdjęciu tytułowym: Ye Guangfu wychodzący z przedniej sekcji modułu Tianhe. Źródło: Xinhua/Guo Zhongzheng.