Do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej poleciała załoga Crew-3

img

11 listopada rakieta Falcon 9 wysłała w kierunku Międzynarodowej Stacji Kosmicznej statek załogowy Crew Dragon z czteroosobową załogą. Astronauci zadokują do stacji niecałą dobę po starcie.

Rakieta Falcon 9 firmy SpaceX wystartowała 11 listopada 2021 r. o 3:03 w nocy czasu polskiego. Lot został przeprowadzony z przystosowanej do lotów załogowych platformy LC-39A. Wznoszenie rakietowe przebiegło pomyślnie i około 12 minut po starcie górny stopień rakiety odłączył statek z astronautami na wstępnej orbicie okołoziemskiej.

W misji wykorzystywany jest nowy egzemplarz statku Crew Dragon o nazwie "Endurance" i oznaczeniu seryjnym C210. Astronauci spędzą w nim około 22 godziny. Dokowanie do modułu Harmony na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej planowane jest na 12 listopada 2:10 w nocy czasu polskiego.

Lot załogowy został przeprowadzony przy użyciu używanego dolnego stopnia rakiety Falcon 9. Egzemplarz B1067 był już wykorzystany w misji zaopatrzeniowej do stacji ISS CRS-22 3 czerwca 2021 r. W przypadku również tej misji dolny człon po wykonanej pracy powrócił na Ziemię i wylądował miękko o własnym napędzie na autonomicznej barce ASOG na Oceanie Atlantyckim.

O misji Crew-3

Crew-3 to już trzecia kontraktowa misja załogowa przeprowadzona przez SpaceX w ramach komercyjnego programu NASA na wykonywanie rotacji załóg na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

img
Załoga Crew-3 w skafandrach kosmicznych SpaceX. Od lewej: Matthias Maurer, Thomas Marshburn, Raja Chari oraz Kayla Barron. Źródło: NASA/SpaceX.

Czteroosobowa załoga misji Crew-3 to:

Raja Chari (USA) - dowódca tego lotu. W przeszłości pilot testowy Sił Powietrznych USA, posiada wyższe wykształcenie (stopień magistra) z inżynierii lotniczej i kosmonautyki zdobyte na prestiżowym MIT. Na astronautę NASA został wybrany w 2017 r. Jest to jego pierwszy lot kosmiczny.

Thomas Marshburn (USA) - pilot misji. Z wykształcenia lekarz, ukończył medyczną uczelnię Wake Forest University. Na astronautę został wybrany w 2004 r. Jest najbardziej doświadczony z załogi misji, bowiem odbył wcześniej dwie misje: wahadłowcową STS-127 oraz Sojuz TMA-07M. Brał także udział w czterech spacerach kosmicznych na ISS, w tym jednym awaryjnym w celu naprawy wycieku amoniaku.

Kayla Barron (USA) - 1. specjalistka misji. Oficerka łodzi podwodnych Marynarki Wojennej USA. Służyła na łodzi USS Maine. Astronautką została w 2017 r. podczas tego samego naboru co Chari. Z wykształcenia inżynier jądrowy, stopień zdobyła na Uniwersytecie Cambridge. Jest to jej pierwsza misja kosmiczna.

Matthias Maurer (Niemcy) - 2. specjalista misji. Z wykształcenia inżynier materiałowy, astronautą został podczas europejskiego naboru ESA w 2015 r. Brał udział w analogowej misji podwodnej NEEMO 21 i trenował też z chińskimi astronautami w ramach wspólnego programu szkoleniowego. Jest to dla niego pierwsza misja kosmiczna.

Obecna sytuacja załogowa na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej

Po wszystkich manewrach synchronizacyjnych i zbliżających do stacji statek Crew Dragon “Endurance” powinien zadokować do ISS 12 listopada o 2:10 w nocy czasu polskiego. Załoga Crew-3 dołączy do obecnej na stacji trójki: Antoniego Szkaplerowa, Piotra Dubrowa (obaj Rosja) i Marka Vande Hei (USA).

img
Statek Crew-2 z cztereosobową załogą po odłączeniu się od Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Źródło: SpaceX.

Ze stacją pożegnała się w poniedziałek 8 listopada misja Crew-2. Astronauci Shane Kimbrough, Megan McArthur (oboje USA), Thomas Pesquet (Francja) oraz Akihiko Hoshide (Japonia) zakończyli 199-dniowy pobyt.

Początkowo planowano start misji Crew-3 na 31 października. Najpierw start opóźniły warunki pogodowe na Florydzie, a potem problemy medyczne niezwiązane z COVID-19 jednego z członków załogi. Ostatecznie więc załoga Crew-3 nie minęła się z załogą Crew-2 na pokładzie stacji, bo ta wróciła wcześniej.

W tym roku do stacji przyleci jeszcze jedna misja załogowa. Statek Sojuz MS-20 z rosyjskim astronautą Misurkinem i japońskimi turystami powinien wystartować 20 grudnia 2021 r.

Na podstawie: NASA/SpaceX

Na zdjęciu tytułowym: Rakieta Falcon 9 startująca ze statkiem Crew Dragon w misji Crew-3. Źródło: NASA TV/SpaceX.