Na ISS przyleciał towarowy statek Dragon CRS-26

falcon 9

Firma SpaceX wysłała dla NASA kolejną misję towarową na Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS). Rakieta Falcon 9 wyniosła w kierunku stacji statek Dragon w misji CRS-26.

26 listopada 2022 roku firma SpaceX przeprowadziła 54. w tym roku lot orbitalny, w którym po raz 53. leciała rakieta Falcon 9. Start został wykonany z wyrzutni LC-39A na kosmodromie Cape Canaveral na Florydzie. Rakieta wystartowała o 20:20 czasu polskiego.

Lot przebiegł w pełni pomyślnie. Po około 12 minutach górny stopień rakiety wypuścił statek Dragon na prawidłowej wstępnej orbicie okołoziemskiej. Stamtąd rozpoczął on samodzielny lot w kierunku stacji. Dzień później, 27 listopada, Dragon zbliżył się i zadokował w zenitowym porcie stacji w amerykańskim module Harmony, dokładnie o 13:39 czasu polskiego.

W locie wykorzystano nowy egzemplarz dolnego stopnia rakiety Falcon 9. Człon o oznaczeniu B1076 wykonał swój pierwszy lot i dołączy wkrótce do flotylli ponownie wykorzystywanych stopni. W niedalekiej przyszłości ma być bocznym członem rakiety Falcon Heavy. Po wykonanej pracy w tej misji wrócił na Ziemię i wylądował o własnym napędzie na barce JRTI na Oceanie Atlantyckim.

O ładunku misji CRS-26

W locie wysłano 3,5 tony zaopatrzenia. W niehermetyzowanej części statku umieszczono parę nowych zwijanych paneli słonecznych iROSA o masie 1,2 tony. Od paru lat trwa rozbudowa obecnych skrzydeł fotowoltaicznych. Nowe panele iROSA są montowane na strukturach masztowych głównych paneli stacji, częściowo je przysłaniając. Zwiększą one znacznie ilość energii dostarczanej do systemu zasilania stacji.

Oprócz paneli w kapsule Dragona umieszczono również inne ładunki: tonę zaopatrzenia dla załogi, 940 kilogramów eksperymentów naukowych, 300 kilogramów sprzętu konserwacyjnego, a także sprzęt na potrzeby spacerów kosmicznych i sprzęt komputerowy.

Do licznych eksperymentów naukowych wysłanych w misji należą m.in. podręczny mikroskop Moon Microscope do badania przez astronautów próbek krwi, kolejna seria eksperymentu hodowli roślin w mikrograwitacji Veg-05 – tym razem pomidorów karłowych, czy eksperyment technologiczny Extrusion, demonstrujący wykorzystanie fotoutwardzalnej żywicy do budowy różnych struktur w warunkach nieważkości.

Na stację poleciał też BioNutrients-2 – 2. edycja eksperymentu zapoczątkowanego w 2019 roku, w którym testowane jest wytwarzanie i przechowywanie różnych składników odżywczych, potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania astronautów. BioNutrients-2 będzie testował dostarczanie kluczowych składników odżywczych z jogurtu, kefiru i napoju bazującym na drożdżach.

Na stację poleciało też osiem nanosatelitów standardu CubeSat z pięciu państw: Brazylii, USA, Kanady, Włoch i Tajwanu. Satelity zostaną wyciągnięte przez załogę z pokładu statku i przygotowane do wypuszczenia za pomocą specjalnej platformy Nanoracks w japońskim module Kibo.

Lot CRS-26 był 159. udanym lotem rakiety orbitalnej w 2022 roku na świecie. W tym roku przeprowadzono 13 lotów do stacji ISS, w tym 5 misji załogowych.

Na podstawie: NASA/SpaceX/SN/NSF