Drugi udany lot rakiety LauncherOne. Na orbitę trafiły dwa polskie satelity

img

Firma Virgin Orbit przeprowadziła udany start swojego systemu rakietowego LauncherOne. Na orbitę trafiło 7 satelitów, w tym dwa satelity wrocławskiej firmy SatRevolution.

Rakieta LauncherOne została wypuszczona spod samolotu Cosmic Girl (przerobiony Boeing 747-400) 30 czerwca o 16:47 czasu polskiego nad Oceanem Spokojnym. 4 sekundy po swobodnym opadaniu rakieta odpaliła silnik NewtonThree pierwszego stopnia i zaczęła swoją podróż w przestrzeń kosmiczną.

Wszystkie fazy lotu przebiegły pomyślnie. Po zakończonej pracy pierwszego stopnia nastąpiła separacja i uruchomienie silnika NewtonFour drugiego stopnia. Drugi stopień po kilku odpaleniach ustawił siebie wraz z ładunkami na docelowej orbicie o wysokości około 500 km i inklinacji 60 stopni.

Pierwsza w pełni komercyjna misja Virgin Orbit z polskimi satelitami

Lot nazwany „Tubular Bells 1” był pierwszą misją firmy Virgin Orbit dla prywatnych klientów. Rozwijana przez nich rakieta LauncherOne wykonała wcześniej dwa loty: nieudany debiut w maju 2020 r. oraz udany lot orbitalny w styczniu 2021 r. z 10 satelitami dla agencji NASA w ramach programu eksperymentów ELaNa.

W drugiej misji z satelitami od klientów na orbitę poleciało 7 ładunków. Wrocławska firma SatRevolution wysłała w tym locie parę satelitów STORK-4 i STORK-5, które zapoczątkują mającą liczyć finalnie 14 statków flotylle satelitów obserwacyjnych średniej rozdzielczości.

Satelity STORK to nanosatelity standardu CubeSat 4U, które bazują na rozwijanej przez firmę platformie satelitarnej. Ładunek optyczny na wysłanych urządzeniach ma umożliwiać wykonywanie obrazów Ziemi z rozdzielczością do 5 m/px.

SatRevolution to jedyny prywatny podmiot, który wysłał satelity w tej misji. Pozostali klienci pochodzą z publicznego sektora. Na rakiecie znalazły się 4 satelity od Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych. Ładunki oznaczone nazwą misji STP-27VPA, należą do programu SMC Space Test Program Rapid Agile Launch Initiative, w którym testowane są tajne technologie dla amerykańskiego wojska.

Królewskie Holenderskie Siły Powietrzne wysłały w tej misji satelitę Brik-II. Przez wojskowy charakter misji, również niewiele wiadomo na temat tego ładunku. Jest to nanosatelita standardu CubeSat 6U, który powstał we współpracy holenderskiego wojska, Uniwersytetu Technicznego w Delft i firmy ISISpace specjalizującej się w produkcji platform satelitarnych dla satelitów typu CubeSat.

Był to 58. udany lot rakiety orbitalnej na świecie w 2021 r. Jednocześnie był to drugi udany lot systemu LauncherOne. Rakieta firmy Virgin Orbit to pierwsza w historii konstrukcja napędzana paliwem ciekłym, która wykonuje loty na orbitę i startuje spod samolotu.

Na podstawie: Virgin Orbit/NSF

Na zdjęciu: Rakieta LauncherOne startująca spod samolotu Cosmic Girl podczas pierwszej udanej misji w styczniu 2021 r. Źródło: Virgin Orbit/Greg Robinson.