Dwa udane loty zaopatrzeniowe do ISS

img

Dzień po dniu startowały rakiety ze statkami towarowymi do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W czwartek rakieta Falcon 9 wyniosła na orbitę towarowego Dragona, a w piątek z kosmodromu Bajkonur wystrzelono rakietę Sojuz 2.1a ze statkiem Progress.

Dragon CRS-19

Rakieta Falcon 9 wystartowała 5 grudnia o 18:29 czasu polskiego z kosmodromu w Cape Canaveral na Florydzie. Na jej szczycie znalazł się statek towarowy Dragon CRS-19. W statku umieszczono 2,6 t towaru. W wewnętrznej ładowni znalazło się:

• 977 kg eksperymentów naukowych
  • 306 kg sprzętu konserwacyjnego
  • 256 kg zaopatrzenia dla załogi
  • 65 kg sprzętu do spacerów kosmicznych
  • 15 kg sprzętu komputerowego

W niehermetyzowanej części statku przymocowano ładunek o masie 924 kg. Na tą masę składają się m.in.: demonstrator technologiczny obrazowania hiperspektralnego HISUI i nowa bateria litowo-jonowa, która zastąpi uszkodzony akumulator wyniesiony rok temu.

Wśród nowych eksperymentów jakie trafią na stację za pośrednictwem statku Dragon można wymienić: 40 myszy do badania efektywności eksperymentalnego lekarstwa na zanik kości i mięśni, urządzenie do badania właściwości płomieni w zamkniętych przestrzeniach w warunkach mikrograwitacji czy ziarna jęczmienia, z których powstanie po raz pierwszy na orbicie słód. Więcej o eksperymentach naukowych misji Dragon CRS-19 napiszemy w osobnym artykule.

Wszystkie fazy lotu przebiegły pomyślnie. Dolny stopień powrócił na Ziemię i wylądował na barce “Of Course I Still Love You” na Oceanie Atlantyckim. Było to 46. udane lądowanie dolnego stopnia rakiety, wykonane przez SpaceX. W misji wykorzystano nowo wyprodukowany stopień. Statek przycumuje do stacji 8 grudnia.

Progress MS-13

W piątek 6 grudnia z kosmodromu Bajkonur w Kazachstanie wystartowała rakieta Sojuz 2.1a zabierając ze sobą statek towarowy Progress MS-13 w drogę do ISS. Rakieta opuściła stanowisko startowe o 10:34 czasu polskiego.

W Progressie znalazło się 2,7 t towaru: 1350 kg suchego zaopatrzenia (jedzenie, ubrania dla załogi, sprzęt, eksperymenty), 650 kg paliwa do systemu napędowego stacji, 420 kg wody oraz 50 kg tlenu. Wśród wysłanego sprzętu znajduje się m.in. nowa bieżnia do ćwiczeń dla astronautów.

Lot przebiegł pomyślnie, a statek został wypuszczony na prawidłowej wstępnej orbicie. Dokowanie z ISS ma nastąpić w poniedziałek.

Na podstawie: NASA/SpaceX/Roskosmos/SN

Na zdjęciu: Rakieta Falcon 9 startująca ze statkiem CRS-19. Źródło: NASA TV.