Dwa udane starty rakiet Sojuz

img

Dziś z dwóch miejsc na Ziemi startowały rakiety Sojuz. Z kosmodromu Bajkonur w Kazachstanie rakieta Sojuz 2.1a wyniosła w drogę do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej statek towarowy Progress MS-11. Z Gujany Francuskiej wystartowała “europejska” wersja Sojuza (ST-B), która umieściła na orbicie kolejne cztery satelity telekomunikacyjne O3b.

Zaopatrzenie do ISS

O 13:01 czasu polskiego z kazachskiego kosmodromu Bajkonur wystartowała rakieta Sojuz 2.1a. Na jej szczycie umieszczono statek zaopatrzeniowy Progress MS-11. Cały lot przebiegł pomyślnie. Rakieta wypuściła statek 8 minut i 45 sekund po starcie.

Potem w serii manewrów statek zaczął zbliżać się do stacji i już o 16:22 połączył się automatycznie z modułem Pirs w rosyjskiej części ISS. Było to najszybsze dokowanie po starcie w historii funkcjonowania kompleksu.

Do statku Progress załadowano 1530 kg paliwa, 1413 kg “suchego” towaru (zaopatrzenia dla załogi, jedzenia, sprzętu na potrzeby funkcjonowania stacji), 420 kg wody oraz 47 kg tlenu i powietrza.

Kosmiczna sieć telekomunikacyjna O3b

Rakieta Sojuz ST-B wystartowała o 19:03 z europejskiego kosmodromu w Gujanie Francuskiej w Ameryce Południowej. Lot przebiegł pomyślnie i na średnią orbitę okołoziemską o wysokości około 8000 km wypuszczonych zostanie kolejna czwórka satelitów sieci O3b: FM-17, 18, 19 i 20. Górny stopień Fregat powinien odłączyć ładunki o 21:25 czasu polskiego.

O3b to średniej wielkości satelity telekomunikacyjne. Każdy z nich waży około 700 kg, jest wyposażony w transpondery pasma Ka umożliwiające przepustowość przesyłu danych do 16 Gb/s.

Budowa operacyjnej sieci satelitów O3b rozpoczęła się w 2013 roku. Obecnie na orbicie znajduje się już 20 urządzeń.

Był to 19. i 20. udany start rakiety orbitalnej w tym roku. Kolejny planowany jest lot ciężkiej rakiety Falcon Heavy. Będzie to pierwsza misja komercyjna systemu, należącego do firmy SpaceX. Okno startowe dla tego startu otwiera się 8 kwietnia o 0:36 czasu polskiego.

Źródło: NS/SN

​​​​​​​Na zdjęciu: Statek Progress MS-11 dolatujący do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Źródło: NASA TV.