Dzisiaj wieczorem częściowe zaćmienie Księżyca

Częściowe zaćmienie Księżyca 16.07.2019 r.

Dzisiaj wieczorem i w nocy będzie okazja, aby zobaczyć częściowe zaćmienie Księżyca. Można tę sytuację wykorzystać jednocześnie do łatwego odnalezienia Saturna i Jowisza na niebie – jeśli ktoś do tej pory nie miał okazji samodzielnie zidentyfikować tych planet.

Zjawisko potrwa łącznie ponad pięć i pół godziny, a poszczególny momenty przedstawiają się następująco (podajemy w czasie obowiązującym w Polsce):

20.44 – początek zaćmienia półcieniowego

22.02 – początek zaćmienia częściowego

23.32 – faza maksymalna zaćmienia częściowego

1.00 – koniec zaćmienia częściowego

2.18 – koniec zaćmienia półcieniowego

Zaćmienie Księżyca będzie widoczne w całości ze wschodniej Europy, zachodnich rejonów Azji i Oceanu Indyjskiego oraz sporej części Afryki. Będzie widoczne także w Polsce, przy czym w przypadku północno-zachodniej części naszego kraju wschód Księżyca nastąpi już w trakcie trwania fazy półcieniowej zaćmienia, a na pozostałej części terytorium zaćmienie będzie widoczne od samego początku. W fazie maksymalnej w cieniu znajdzie się około 2/3 tarczy Księżyca.

Warto dodać, iż blisko Księżyca (na zachód, po prawej stronie) widoczny będzie Saturn, a trochę dalej w tym samym kierunku możemy zobaczyć Jowisza. Przy czym zarówno Księżyc, jak i obie planety będą znajdować się nisko nad horyzontem.

Zachęcamy do korzystania z „Almanachu astronomicznego na rok 2019” z informacjami o zaćmieniach i wielu innych zjawiskach astronomicznych (wersja na smartfony i tablety), a także do obejrzenia multimedialnego kalendarza astronomicznego:

Przy okazji przypominamy, iż w kolejnych dniach na całym świecie zorganizowanych zostanie mnóstwo wydarzeń z okazji 50. rocznicy historycznego wydarzenia w dziejach ludzkości – pierwszego załogowego lądowania na Księżycu. Międzynarodowa Unia Astronomiczna (IAU) zachęca, aby w tych dniach wspólnie spojrzeć przez teleskop na Księżyc. Listę wydarzeń znajdziemy na stronie www.moonlanding50.org. Jest na niej kilka wydarzeń w Polsce: w Gdańsku (Hevelianum), w Olsztynie (Olsztyńskie Planetarium i Obserwatorium Astronomiczne), w Warszawie (Centrum Nauki Kopernik) i w Czernicy (Astrohunters). Jeśli organizujesz tego typu wydarzenie lub pokazy Księżyca, zgłoś je do globalnej bazy!

Opracował: Krzysztof Czart