Dzisiaj zakrycie Aldebarana przez Księżyc

Wizualizacja zakrycia Aldebarana przez Księżyc w dniu 23.02.2018 r. Podano momenty zjawiska dla różnych miast

Dzisiaj wieczorem będzie okazja obserwować zakrycie jasnej gwiazdy przez Księżyc. Srebrny Glob na około godzinę zasłoni Aldebarana z konstelacji Byka. Warto obejrzeć, bowiem następna okazja do podziwiania z Polski zakrycia Aldebarana dopiero za kilkanaście lat!

W latach 2015–2018 mieliśmy okazję obserwować serię zakryć Aldebarana przez Księżyc. Dzisiaj ta seria się kończy i na następna okazję podziwiania z naszego kraju zakryć tej gwiazdy trzeba będzie czekać aż do 2034 roku.

Aldebaran jest jasną gwiazdą, bez problemu widoczną gołym okiem (0,86 mag), na mapach nieba umiejscowioną w konstelacji Byka, a odległą od nas o 67 lat świetlnych. To gwiazda podwójna, a na dodatek wokół jednego z jego składników krąży planeta. Aldebaran A to olbrzym typu widmowego K5, a Aldebaran B jest czerwonym karłem typu widmowego M2. Planeta Aldebaran B okrąża czerwonego olbrzyma z okresem 1,6 roku i ma masę 6,5 razy większą niż Jowisz.

Po przedstawieniu obiektu zakrycia pora na informacje o przebiegu zjawiska. Pora i pozycja na niebie są bardzo dogodne. Zjawisko nastąpi po zmierzchu, mniej więcej godzinę po zachodzie Słońca. Księżyc i Aldebaran będą wtedy wysoko na niebie, około pięćdziesięciu stopni powyżej południowego horyzontu. Sam Księżyc będzie w pierwszej kwadrze (jasna będzie połowa jego tarczy)

Zakrycie nastąpi po stronie ciemnego brzegu Księżyc około godz. 18.00, dokładne momenty mogą różnić się do kilkunastu minut w różnych miejscach Polski – np. w Warszawie zjawisko będzie widoczne o godz. 18.10, a w Toruniu o godz. 18.05. Informacje dla większej liczby miejscowości zamieściliśmy w tabelce poniżej. Aldebaran będzie schowany przez godzinę, po czym gwiazda znowu stanie się widoczna i ukaże się przy jasnym brzegu Księżyca.

Zakrycie Aldebarana przez Księżyc 23.02.2018 r.

Momenty zjawisk podano w czasie obowiązującym w Polsce

Miejscowość Zakrycie Odkrycie
Białystok 18.13 19.15
Gdańsk 18.05 19.11
Kraków 18.11 19.07
Łódź 18.08 19.09
Poznań 18.03 19.06
Szczecin 17.59 19.05
Toruń 18.05 19.09
Warszawa 18.10 19.11
Wrocław 18.04 19.05

Zakrycie Aldebarana przez Księżyc można obserwować nawet gołym okiem, ale polecamy skorzystać z lornetki lub niewielkiego teleskopu. Trzymamy kciuki za bezchmurne niebo!

Multimedialny kalendarz astronomiczny na luty 2018, a w nim m.in. o zakryciu Aldebarana przez Księżyc:

Na ilustracji: Wizualizacja zakrycia Aldebarana przez Księżyc 23 lutego 2018 roku. Podano momenty zjawiska dla różnych miast. Źródło: Piotr Majewski / Radio-teleskop.pl