Dzisiaj Ziemię minęła ponad stumetrowa planetoida

Artystyczna wizja planetoidy

Dzisiaj rano w bliskiej, ale bezpiecznej odległości od naszej planety przeleciała asteroida o rozmiarach szacowanych od 140 do 310 metrów. Obiekt nosi oznaczenie 441987 (2010 NY65).

Przeloty planetoid w pobliżu Ziemi to w zasadzie codzienność i nic nadzwyczajnego. Astronomowie nieustannie obserwują tzw. obiekty bliskie Ziemi (NEO, od ang. Near Earth Objects). Najczęściej ich rozmiary są jednak mniejsze niż w przypadku 441987 (2010 NY65).

Planetoidę 441987 (2010 NY65) odkryto 14 lipca 2010 roku w ramach projektu WISE. Obiega Słońce z okresem bardzo zbliżonym do ziemskiego roku, w niecałe 366 dni. Jej obrót dookoła osi następuje co około pięć godzin.

24 czerwca o godz. 8:44 polskiego czasu obiekt ten minął naszą planetę w odległości mniej więcej 10 razy większej niż nasz dystans do Księżyca. Tym samym kwalifikuje się do kategorii zwanej potencjalnie niebezpiecznymi planetoidami, w skrócie PHA, od ang. Potentially Hazardous Asteroids. Są to ciała o rozmiarach przynajmniej 150 metrów średnicy, zbliżające się do naszej planety na nie więcej niż 0,05 jednostki astronomicznej (7,48 mln km albo 19,5 odległości Ziemia-Księżyc).

Na stronie udostępnianej przez Center for Near Earth Object Studies, prowadzące działalność w ramach NASA JPL, można znaleźć dawniejsze i przewidywane na przyszłość bliskie przeloty obiektów kosmicznych w pobliżu Ziemi. Dane obejmują okres od 1900 roku do 2200 roku.

Dodajmy, że za kilka dni, 27 czerwca, minie nas inna spora asteroida: (2020 MK). Jej rozmiary szacowane są na od 86 do 190 metrów. Z kolei w kwietniu obok Ziemi przeleciała planetoida (52768) 1998 OR2 o rozmiarach dwóch kilometrów. Dużo bliższy przelot czeka nas na przykład 1 września, gdy planetoida (2011 ES4) minie nasz kosmiczny dom w odległości jednej trzeciej dystansu do Księżyca, a może nawet nieco mniejszej. W tym przypadku rozmiary ciała szacowane są na od 22 do 49 metrów.

Wkrótce Międzynarodowy Dzień Planetoid (International Asteroid Day), który przypada na 30 czerwca. Na stronie akcji można w kolejnych dniach oglądać w Asteroid Day TV różne ciekawe materiały dotyczące badań planetoid.

Źródło: CNEOS

Artystyczna wizja planetoidy. Źródło: NASA/JPL-Caltech.