ESO oraz ESA podpisały umowę o współpracy

Dwie duże europejskie organizacje zajmujące się badaniami kosmosu, Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO) oraz Europejska Agencja Kosmiczna (ESA), podpisały porozumienie o współpracy. Polska należy do obu tych organizacji.

Podpisanie umowy nastąpiło 20 sierpnia 2015 r. w biurze ESO w Saniago w Chile. Podpisy na umowie złożyli Dyrektor Generalny ESO, Tim de Zeeuw oraz Dyrektor Generalny ESA, Johann-Dietrich Wörner, Porozumienie dotyczy różnych obszarów, w tym wymiany informacji dotyczących technologii i badań naukowych.

Celem zarówno ESO, jak i ESA, jest działalność związana z kosmosem, ale prowadza ją w odmienny sposób. ESO przoduje w badaniach Wszechświata z powierzchni Ziemi, posiada wielkie teleskopy na pustyni Atakama w Chile (m.in. VLT, VISTA, VST, ALMA, a obecnie buduje olbrzymi E-ELT). Z kolei ESA to agencja kosmiczna, czyli zajmuje się lotami w kosmos oraz badaniami prowadzony za pomocą sond i satelitów.

Dyrektorzy obu organizacji wraz z towarzyszącymi im delegacjami zwiedzili w dniu podpisania umowy Obserwatorium Paranal w Chile należące do ESO, w którym pracuje teleskop VLT, złożony z czterech 8,2-metrowych teleskopów optycznych wspartych czterema ruchomymi teleskopami 1,8-metrowymi.

Polska należy do obu organizacji. Do Europejskiej Agencji Kosmicznej nasz kraj wstąpił w 2012 roku, a członkostwem w Europejskim Obserwatorium Południowym możemy cieszyć się od niedawna (podpisanie umowy w 2014 roku, a ukończenie procesu jej ratyfikacji w połowie 2015 roku).

Strony internetowe ESO oraz ESA są dostępne pod adresami www.eso.org oraz www.esa.int. Można na nich znaleźć m.in. aktualne informacje z badań prowadzonych przez te organizacje.

20 sierpnia 2015 r. w biurze ESO w Santiago Dyrektor Generalny ESO, Tim de Zeeuw oraz Dyrektor Generalny ESA, Johann-Dietrich Wörner podpisali 20 sierpnia 2015 r. porozumienie o współpracy obu organizacji. Źródło: ESO/J. Girard