Głębokie, ultrafioletowe Pole Hubble'a

img

Powyższe zdjęcie zostało wykonane z pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble’a - w ramach przeglądu Hubble Deep UV (HDUV) Legacy Survey. Obejmuje ono 12 000 galaktyk gwiazdotwórczych położonych w granicach części konstelacji Pieca (Fornax), zwanej Południowym Polem GOODS.

Dzięki dodaniu opcji obrazowania kosmosu w świetle nadfioletowym astronomowie korzystający z Kosmicznego Teleskopu Hubble'a uchwycili największy jak dotąd w historii, pełen dynamiki, ognia i życia widok oraz wgląd w procesy powstawania nowych gwiazd w bardzo odległym od nas wszechświecie.

Kamera obserwująca w ultrafiolecie to dla Teleskopu Hubble'a nowe okno na świat. Umożliwia ono śledzenie narodzin gwiazd aż do 11 miliardów lat wstecz. Miał wówczas miejsce najbardziej burzliwy i intensywny okres formowania się gwiazd w historii Kosmosu. Wszystko to działo się zaledwie trzy miliardy lat po Wielkim Wybuchu.

Światło ultrafioletowe w połączeniu z danymi obserwacyjnymi zbieranymi w zakresie optycznym oraz w podczerwieni z Hubble’a, a także z innym teleskopów naziemnych i orbitalnych, pozwoli teraz naukowcom na skompletowanie bardziej pełnego obrazu ewolucji Wszechświata. Dane w ultrafiolecie wypełnią najprawdopodobniej lukę między najbardziej odległymi galaktykami, które możemy zaobserwować jedynie w podczerwieni, a bliższymi galaktykami, jakie widzimy w różnych zakresach widma elektromagnetycznego. Światło z odległych obszarów gwiazdotwórczych położonych w dalekich galaktykach zostało wyemitowane tam w dużej mierze właśnie jako ultrafiolet, ale ekspansja Wszechświata z czasem rozciągnęła je do fal podczerwonych. Porównując obrazy ukazujące procesy powstawania gwiazd w odległym i stosunkowo bliskim wszechświecie astronomowie będą więc mogli lepiej zrozumieć, w jaki sposób pobliskie galaktyki wyewoluowały z małych zagęszczeń gorących, młodych gwiazd - dawno, dawno temu.

W badaniach tych wykorzystuje się ultrafioletową kamerę Wide Field Camera 3 Teleskopu Hubble'a. Badania stanowią rozszerzenie poprzednich przeglądów wykonanych na bazie danych z Hubble'a na różnych długościach fali (CANDELS - Deep Cosmic Assembly Extragalactic Legacy Survey, GOODS - Great Obserwators Origins Deep Survey).

Pokazana powyżej mozaika kosmicznych zdjęć obejmuje obszar nieba aż czternaście razy większy niż pole Hubble Ultraviolet Ultra Deep Field opublikowane w roku 2014.

Zdjęcie: ESA/Hubble & NASA