Grudniowe niebo z Planetarium Śląskim

Planety na grudniowym niebie 2021

Już za 3 dni rozpoczyna się grudzień. Warto zatem zobaczyć, co ciekawego będzie można dostrzec na niebie. Naszym przewodnikiem będzie Krzysztof Dwornik z Planetarium Śląskiego w Chorzowie, który prowadzi na profilu tej Instytucji na Facebooku cykl publikacji pt. „Niebo z balkonu”, gdzie m.in. przedstawia, co warto obserwować w danym miesiącu.

"Niebo z balkonu" - odc. 85 pt. "Grudniowe niebo".

Zbliża się grudzień, zobaczmy więc co ciekawego będzie można dostrzec na niebie.

Zacznijmy od komety C/2021 A1 (Leonard) odkrytej 3 stycznia przez Grega Leonarda w Obserwatorium Mount Lemmon w Arizonie. Jej obecna jasność to ok. 7,9 magnitudo, a więc całkiem sporo jak na obiekt tego rodzaju. Najbliżej Ziemi kometa będzie 12 grudnia. Istnieje szansa, że będziemy mogli ją oglądać w pierwszej połowie miesiąca za pomocą lornetki, gdyż przewiduje się, że jasność wzrośnie do 5, a może nawet i 4 magnitudo. Warto podejmować próby jej dostrzeżenia już w przyszłym tygodniu, bowiem z dnia na dzień będzie coraz bliżej Słońca na niebie. 6 grudnia znajdzie się ok. 5° od wiosennej gwiazdy Arktur w Wolarzu, którego 15° nad horyzontem będziemy widzieć już trzeciej nad ranem.

Wróćmy do podstawowych ciał niebieskich: Słońce na początku grudnia wschodzi o godzinie 7.21, a zachodzi o 15.44. Na końcu miesiąca będą to odpowiednio godziny 7.43 i 15.50.

Fazy Księżyca prezentują się w grudniu następująco: nów 4.12 (8.43), pierwsza kwadra 11.12 (2.36), pełnia 19.12 (5.36), trzecia kwadra 27.12 (3.24)

Wieczorem około godziny po zachodzie Słońca nad kierunkiem południowym i południowo-zachodnim będziemy mogli podziwiać Jowisza, Saturna i nisko nad horyzontem jasną Wenus. Te trzy planety leżące prawie na jednej linii będą widoczne w takiej konfiguracji praktycznie do końca roku, wiemy już więc gdzie trzeba będzie szukać wigilijnej gwiazdki.

Między 6 a 9 grudnia wśród tych planet będzie przemieszczał się Księżyc, co może podnieść atrakcyjność obserwacji. Dostrzeżenie cienkiego sierpa Księżyca w dniu 6 grudnia może być dodatkowym wyzwaniem.

W tym samym momencie tj. godzinę po zachodzie Słońca, symbol jesieni – Kwadrat Pegaza, będzie zbliżał się już do południka niebieskiego, a nisko nad horyzontem wschodnim będzie widoczny zimowy Byk z Plejadami.

Około dwie godziny później wzejdzie cały Orion, którego o północy zobaczymy w południku niebieskim. Istotnie, 21 grudnia o 16.59 rozpocznie się astronomiczna zima, więc gwiazdozbiory tej pory nieuchronnie wypierają te jesienne.

25 listopada 2021, Krzysztof Dwornik