Gwiazda kierująca się ku Słońcu przyniesie ze sobą komety i asteroidy

Gliese 710

Gliese 710 to czerwony karzeł leżący około 62 lat świetlnych od nas. Astronomowie z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu oszacowali, że za kilka milionów lat minie on Słońce w odległości zaledwie 13 tysięcy jednostek astronomicznych. Gwiazda będzie miała wówczas jasność około −2,7 m, a na ziemskim niebie zaświeci ponad trzy razy jaśniej niż Syriusz.

Będzie to jednocześnie największe zbliżenie innej gwiazdy do Słońca w ciągu najbliższych 10–20 milionów lat. Co więcej, według polskich naukowców korzystających między innymi z dokładnych danych z sondy Gaia  przelatując w pobliżu naszego Układu, Gliese 710 przejdzie przez Obłok Oorta, czyli krążące na jego rubieżach skupisko drobnych, lodowych ciał. Konsekwencją tego przejścia będzie strumień komet i planetoid skierowany w stronę Słońca.

Oszacowano, że któryś z tych obiektów może z dość dużym prawdopodobieństwem zderzyć się z Ziemią. Obliczono także, że bliski przelot Gliese 710 wywoła obserwowalny deszcz komet o średniej częstotliwości wynoszącej nawet dziesięć komet na naszym niebie rocznie, trwający przy tym od trzech do czterech milionów lat!

Naukowcy zastanawiają się, czy podobne bliskie spotkanie z inną gwiazdą naszej Galaktyki o dużym ruchu własnym mogło w przeszłości przekierować w okolice Ziemi liczne ciała z Obłoku Oorta. Jeśli tak, jedna z komet lub planetoid może być odpowiedzialna za zagładę dinozaurów prawie 65 milionów lat temu.

Gliese 710 jest od nas obecnie odległa o około 62 lata świetlne, ale zbliża się do Słońca z prędkością 51,499 km/h. Pamiętajmy jednak, że od jej przelotu dzielą nas wciąż miliony lat  to dość dużo czasu na ewentualne przygotowania.

Źródło: Astronomy & Astrophysics

Na ilustracji: Rozkład roju komet, jaki uruchomi przyszły bliski przelot Gliese 710 w pobliżu Słońca. Początkowe parametry gwiazdy są przedstawiane w lewym górnym rogu, natomiast parametry wynikające z symulacji komputerowej pokazano na dole po prawej. Zastosowano model DLDW (Dones et al. 1998). Projekcja heliocentrycznej orbity GJ 710 jest oznaczona linią przerywaną. Peryhelium gwiazdy symbolizuje duża, czarna kropka. Obserwowalny napływ komet rozpoczyna się krótko po bliskim przejściu gwiazdy, osiągając maksimum milion lat później.

Źródło: publikacja zespołu