Incydent z Teleskopem Jamesa Webba - start ponownie przełożony

Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba wynoszony przez Ariane 5 (wizja artysty)

NASA wyraźnie nie ma szczęścia z Kosmicznym Teleskopem Jamesa Webba. W trakcie prac na kosmodromie w Gujanie Francuskiej wydarzył się incydent, który spowodował kolejne już przesunięcie daty startu.

Amerykańska agencja kosmiczna wielokrotnie przekładała plany startu teleskopu JWST, nazywanego często następcą Kosmicznego Teleskopu Hubble'a. Najnowsza wersja przewidywała wystrzelenie teleskopu 18 grudnia 2021 roku. Ale już jest nieaktualna.

Wydawało się, że może tym razem uda się dotrzymać terminu, bo teleskop dotarł już do Gujany Francuskiej (12 października przypłynął statkiem) i rozpoczęto przygotowania do startu z kosmodromu w Kourou. Teleskop ma być stamtąd wyniesiony przy pomocy europejskiej rakiety Ariane 5.

W trakcie przygotowań zdarzył się niestety incydent w laboratoriach będących pod nadzorem firmy Arianespace. Technicy przygotowywali przymocowanie teleskopu do adaptera, aby następnie dokonać integracji z górnym członem rakiety nośnej. Nagle jednak zwolniła się opaska zaciskowa mocująca teleskop do adaptera, co było nieplanowane. Zdarzenie to spowodowało wibracje w całym teleskopie.

W reakcji na to NASA powołała natychmiast zespół do zbadania sprawy oraz przeprowadzenia dodatkowych testów, które wykażą czy żaden z komponentów nie uległ uszkodzeniu. Więcej informacji ma zostać podanych po zakończeniu testów, czyli pod koniec tygodnia. Aktualnie wiadomo, że teleskop osiągnie gotowość startową nie wcześniej niż 22 grudnia.

Projekt Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba prowadzony jest przez NASA, Europejską Agencję Kosmiczną (ESA) oraz Kanadyjską Agencję Kosmiczną (CSA).

Źródło: NASA / ESA

Na ilustracji: Artystyczna wizja Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba w trakcie wynoszenia przez rakietę Ariane 5. Źródło: ESA / D. Ducros.