Indie będą obserwować czarne dziury z przestrzeni kosmicznej

Naukowcy z University of Leicester są zaangażowani w budowę pierwszego, indyjskiego satelity przeznaczonego do obserwacji astronomicznych, który zostanie wystrzelony z centrum kosmicznego Satish Dhawan Space Centre w Sriharikota w południowo-wschodnich Indiach w poniedziałek, 28 września.

Astrosat, który zostanie wysłany w przestrzeń przez Indian Space Research Organisation (ISRO) zaprojektowano do jednoczesnego badania promieniowania w zakresie ultrafioletowym, optycznym i rentgenowskim. Dzięki temu będzie to doskonały sprzęt do pomiaru zmienności w czasie obiektów kompaktowych takich jak gwiazdy neutronowe i czarne dziury.

Instrumenty zainstalowane na pokładzie satelity zostały zbudowane przez konsorcjum indyjskich instytutów (Tata Institute for Fundamental Research (TIFR), Indian Institute for Astronomy (IIA) oraz Indian Universities Centre for Astronomy and Astrophysics (IUCAA) we współpracy z ISRO, Canadian Space Agency i University of Leicester (Wielka Brytania).

Zespół University of Leicester prowadzony przez dr Gordona Stewarta złożył czuły detektor CCD do obserwacji miękkiego promieniowania rentgenowskiego (SXT) zbudowany przez zespół pod kierownictwem prof. K. P. Singha w TIFR, który takżde zapewnił elementy elektroniczne do przetwarzania danych.

Dr Stewart powiedział, że "to była niesamowita przyjemność stać się częścią zespołu Astrosat. Nie możemy się doczekać współpracy przy analizowaniu wysokiej jakości danych jakie zapewni nam Astrosat."

Astrosat waży prawie 1500 kg i ma na swoim pokładzie 4 teleskopy obserwujące szeroki zakres promieniowania elektromagnetycznego od zakresu widzialnego, optycznego po daleki ultrafiolet i wysokoenergetyczne promieniowanie rentgenowskie.

Źródło: University of Leicester