Indie i Chiny wysyłają rakiety w piątkowych lotach

jpg

W nocy z czwartku na piątek miały miejsce dwa udane starty rakietowe. Chińska rakieta Długi Marsz 3B wyniosła kolejną parę satelitów nawigacji Beidou, która jest teraz w fazie budowy globalnej operacyjności. Z Indii natomiast do służby powróciła rakieta PSLV wynosząc teledetekcyjny ładunek Cartosat-2F i kilkadziesiąt mniejszych satelitów.

System Beidou prawie kompletny

Rakieta Długi Marsz 3B wystartowała z Centrum Startów Satelitarnych Xichang w piątek o 0:18 polskiego czasu. Wyniesione na starcie satelity to kolejna para floty systemu nawigacyjnego Beidou, która trafiła na średnią orbitę okołoziemską (MEO).

W 2018 roku powinno zostać wyniesionych co najmniej 10 satelitów chińskiego systemu nawigacyjnego. Władze chcą, by siatka satelitów umożliwiała do końca roku częściową globalną operacyjność, a w 2020 już pełne działanie systemu na całym świecie.

Budowany od kilkunastu lat program składa się z satelitów na trzech różnych typach orbit: średniej orbicie okołoziemskiej MEO, orbicie geostacjonarnej GEO i orbicie geosynchronicznej GSO.

Więcej o systemie Beidou w relacji z poprzedniego startu

Wyniesione w piątek satelity są wyposażone w usługę radiowej transmisji sygnału satelitarnego na częstotliwości 1575,42 Mhz. 3. generacja satelitów Beidou korzysta z terminali, które modulują sygnał w technice MBOC. Na orbitę trafiły w tym locie statki oznaczone desygnacją M7 i M8.

Po pierwszym udanym starcie w tym roku Chiny kontynuują realizację ambitnego harmonogramu lotów. W styczniu flota rakiet Długi Marsz może polecieć 5 razy. Już w sobotę ma zostać wyniesiony satelita rozpoznawczy LKW. 29 stycznia zostanie wyniesiona na orbitę kolejna trójka satelitów zwiadu elektronicznego Yaogan-30, a styczeń ma zostać zakończony lotem parą satelitów obrazujących. W sumie Chiny planują pobić swój rekord w liczbie startów i przeprowadzić około 40 misji w 2018 roku.

Udany powrót do lotów rakiety PSLV

Z indyjskiego portu kosmicznego Satish Dhawan wystartowała o 4:59 nad ranem polskiego czasu rakieta PSLV, wynosząc na orbitę 32 ładunków. Był to udany powrót do lotów 4-stopniowej rakiety, najczęściej wykorzystywanego przez Indie orbitalnego systemu rakietowego. Cztery miesiące temu, w ostatnim locie PSLV, nie otworzyła się owiewka chroniąca ładunek i satelita indyjskiej nawigacji IRNSS 1H utknął w niej i w rezultacie nigdy nie rozpoczął misji.

Głównym ładunkiem piątkowego lotu był najnowszy satelita systemu obserwacji Ziemi Cartosat 2F. To już 3. tego typu satelita wysłany przez Indie na przestrzeni jednego roku. Statek będzie działał na orbicie heliosynchronicznej, dostarczając czarno-białych i wielospektralnych obrazów naszej planety. Całość waży 710 kg i jest oparta na indyjskiej platformie IRS-2.

Oprócz dużego satelity teledetekcyjnego, na pokładzie rakiety znalazło się też miejsce dla 31 mniejszych ładunków z Kanady, Finlandii, Francji, Wielkiej Brytanii, Korei Południowej, Stanów Zjednoczonych i Indii. Wszystkie łącznie ważyły około 600 kg.

Wśród nich wymienić można indyjskiego nanosatelitę INS-1C, który będzie testował miniaturowe urządzenia obrazujące, Microsat-TD, który również sprawdzi działanie niewielkich urządzeń obserwujących Ziemię i modułową platformę satelitarną dla niewielkich satelitów.

Na orbitę trafiły też kolejne cztery satelity Dove standardu CubeSat, należące do firmy kalifornijskiej Planet, która operuje już setkami niewielkich satelitów dostarczających obrazy Ziemi. Firma Spire Global z USA także wyniosła kolejne cztery satelity swojego systemu. CubeSaty Lemur 2 są wyposażone w sprzęt umożliwiający przekazywanie danych do śledzenia statków na morzu oraz pomiary atmosfery ziemskiej przy użyciu zjawiska atmosferycznego zakrycia sygnału GPS.

Pozostałe satelity:

• 4 satelity SpaceBEE standardu CubeSat - bardzo małe (10 cm x 10 cm x 2,5 cm) satelity demonstrujące możliwości komunikacyjne
  • DemoSat 2 - CubeSat wielkości 3U do demonstracji technologii komunikacyjnej
  • LEO-1 Vantage - drugi satelita demonstracyjny kanadyjskiej firmy Telesat Canada, bazuje na platformie SSTL-42. Ma testować komunikację z orbity.
  • Carbonite 2 - również bazujący na platformie SSTL-42 prototypowy satelita obrazujący (waga około 100 kg)
  • CANYVAL-X - amerykańsko-koreański projekt dwóch satelitów CubeSat, które testować będą lot w formacji do przyszłych potencjalnych misji astronomicznych
  • Arkyd 6A - pierwszy z planowanych dwóch satelitów standardu CubeSat od firmy Planetary Resources. Ma testować technologie do przyszłego systemu satelitów Arkyd-100, które będą szukać asteroid z potencjałem górniczym
  • CICERO-7 - piąty satelita CubeSat systemu CICERO, który bada właściwości atmosfery przy użyciu sygnałów GPS
  • CNUSail-1 - południowokoreański satelita demonstrujący żaglową technologię deorbitacyjną
  • Corvus-BC 3 - CubeSat rozmiaru 6U z technologią obrazowania wielospektralnego, należący do amerykańskiej firmy Astro Digital
  • Fox-1D - amerykański satelita akademicki z przekaźnikiem radiowym, prostym miernikiem promieniowania wysokiej energii oraz systemem obrazującym
  • ICEYE-X1 - pierwszy satelita finlandzkiej firmy ICEYE, która chce zbudować sieć satelitów radarowych SAR, obrazujących Ziemię w czasie rzeczywistym
  • MicroMAS 2a - zbudowany przez Space Systems Laboratory na uniwersytecie w MIT satelita standardu CubeSat 3U testujący zminiaturyzowany spektrometr mikrofalowy i radiometr.
  • KAUSAT-5 - koreański satelita CubeSat 3U z obrazowaniem w podczerwieni i licznikiem Geigera.
  • PicSat - francuski satelita, który zademonstruje obserwację tranzytu egzoplanety Beta Pictoris b za pomocą systemu fotometrycznego z 5-cm teleskopem o bardzo niewielkim polu widzenia.
  • KHUSAT-3 - CubeSat rozmiaru 3U południowokoreańskiego uniwersytetu. Będzie mierzył pole magnetyczne Ziemi i promieniowanie na niskiej orbicie.
  • STEP Cube Lab - inny satelita uniwesytecki Korei Płd. o standardzie CubeSat 1U. Przetestuje działanie w kosmosie radiatora zmiennej emisji, materiału przemiany fazowej do kontroli termalnej statku, soczewki Fresnela do skupiania światła na panelach słonecznych, w celu generacji większej energii elektrycznej oraz mikroelektromechaniczny silnik na paliwo stałe z mechanizmem bezwybuchowego wstrzymania pracy
  • Tyvak-61C - satelita standardu CubeSat 3U firmy Tyvak Inc., który zmierzy zmienność jasności gwiazd

Był to 3. i 4. start rakiet orbitalnych w tym roku. Następna powinna być amerykańska Delta IV, która poleci z tajnym satelitą wywiadowczym NROL-47. Start przekładano już dwukrotnie z powodu pogody i problemów technicznych.

Źródło: NSF/SFN

Na zdjęciu: Rakieta Długi Marsz 3B wysyłająca na orbitę MEO kolejną parę satelitów Beidou 3. Źródło: Xinhua/Liang Keyan.