Intensywny rakietowy lipiec

img

Końcówka lipca była intensywnym czasem startów rakiet orbitalnych. Oprócz udanych lotów trzech misji marsjańskich, rosyjskie i chińskie rakiety wynosiły ładunki na orbitę.

Lot zaopatrzeniowy Progress MS-15 do ISS

Źródło: Roskosmos.

23 lipca z kosmodromu Bajkonur wystartowała rakieta Sojuz 2.1a. Na jej szczycie znalazł się statek transportowy Progress MS-15 z zaopatrzeniem do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Lot rakietowy Sojuza przebiegł pomyślnie. Statek po kilku godzinach lotu zbliżył się do stacji. Wystąpiły jednak pewne problemy już podczas procedury dokowania. W ostatniej fazie zbliżania, Progress zaczął znacznie odchylać się od właściwego kierunku. Kontrolujący proces z pokładu stacji Anatolij Iwaniszyn zapytał kontrolę naziemną, czy awaryjnie przejąć ręczne sterowanie statkiem. Ostatecznie nie było to konieczne i statek zadokował do portu w module Pirs.

W Progressie MS-15 znalazło się ponad 1,5 t sprzętu, jedzenia i zaopatrzenia dla załogi, 600 kg paliwa do systemów napędowych stacji, 420 kg wody i 46 kg gazu do systemu sztucznej atmosfery.

21. start chiński

25 lipca z kosmodromu Taiyuan wystrzelono rakietę Długi Marsz 4B z satelitą Ziyuan 3-03 do prowadzenia cywilnych obserwacji Ziemi oraz parą niewielkich satelitów: telekomunikacyjnego Tianqi 10 i obserwacji astronomicznych w paśmie rentgenowskim Lobster Eye 1.

Pierwszy lot Protona w 2020 roku

Źródło: Roskosmos.

Po raz pierwszy w tym roku przeprowadzono start rakiety Proton-M. 30 lipca wystartowała z kosmodromu Bajkonur, umieszczając w udanym locie na orbicie parę satelitów telekomunikacyjnych Ekspress 80 i Ekspress 103.

Oba satelity trafią na pozycje na orbicie geostacjonarnej. Ekspress 80 zajmie pozycję na południku 80 E, a Ekspress 103 - 96,5 E. Satelity zapewnią komercyjny sygnał telewizyjny, komunikację telefoniczną i dostęp do sieci Internet i inny przekaz danych za pomocą transponderów pasm radiowych C, Ku i L.

W 2020 roku zostały przeprowadzone już 53 udane misje rakiet orbitalnych. Najwięcej udanych lotów, bo aż 19 - mają Stany Zjednoczone i Chiny. Daleko za nimi jest Rosja z 9 startami. Podium zamyka Japonia z 3 lotami.

Na podstawie: SN

Na zdjęciu: Rakieta Proton-M startująca z satelitami serii Ekspress. Źródło: Roskosmos.