Przejdź do treści

Jak uczyć o stworzeniu świata? Michał Heller w najnowszym numerze Uranii

Ksiądz Profesor Michał Heller w Astronarium

Lekcje religii w szkole budzą wiele kontrowersji. Dużą odpowiedzialność za to ponoszą sami katecheci. Jak wykorzystać lekcje religii dla ukształtowania harmonijnego obrazu nauki i wiary jako elementów kultury?

Ksiądz Profesor Michał Heller to wyjątkowa postać w nauce, Kościele i przede wszystkim w światowej i rodzimej kulturze. Kosmolog, filozof i jednocześnie katolicki duchowny. Niestrudzony popularyzator nauki i rzetelnej wiedzy. Na łamach Uranii podpowiada, jak uczyć o stworzeniu świata.

"W nauczaniu początkowym nie można oczywiście robić wykładu ze współczesnej kosmologii czy teorii ewolucji, ale trzeba uwzględniać przyszły rozwój ucznia i niejako „zostawić miejsce” w kształtujących się u niego przekonaniach na teorie naukowe, z którymi na pewno kiedyś się spotka (...) Kierując się tym motywem, należy unikać wszelkich „chwytów dydaktycznych”, które utrwalałyby fałszywe wyobrażenia związane ze stworzeniem świata." 

Astrożarty Jacka D.

"Kosmologia Wielkiego Wybuchu i teoria ewolucji należą do ogólnego obrazu świata, który jest obecny we współczesnej kulturze. Uczniom ze starszych klas szkoły podstawowej, a tym bardziej szkoły średniej, należy koniecznie przynajmniej wspomnieć o tych teoriach w związku z katechezą o stworzeniu świata i wyjaśnić im, że — przy odpowiedniej ich interpretacji — są one niesprzeczne z nauką Kościoła. Jest rzeczą dość powszechnie znaną, że wielu katechetów nie lubi tych teorii. Wolno im, jeżeli jest to ich prywatna sprawa, ale wtedy gdy sprawują funkcję katechety, nie reprezentują siebie i mają wówczas obowiązek kierować się wskazaniami Kościoła, a Kościół wielokrotnie wyraził swoje stanowisko pod tym względem w licznych oficjalnych dokumentach."

“Warto by również [pod tym względem] zrewidować ilustracje w naszych katechizmach i rozmaitych „biblijkach”. To właśnie takie zakodowane w pamięci wyobrażenia skutecznie potem konkurują z naukowymi teoriami.”


Czytaj więcej w “Urania - Postępy Astronomii” nr 3/2024


Więcej informacji: 

 

Opracowanie: Magda Maszewska


Ilustracja: Ksiądz Profesor Michał Heller w Astronarium

Reklama