Japoński satelita radarowy wyniesiony w 30. misji rakiety Electron

electron

Z kosmodromu Mahia w Nowej Zelandii wystartowała rakieta Electron firmy Rocket Lab. W misji “The Owl Spreads Its Wings” wyniesiono japońskiego komercyjnego satelitę radarowego StriX 1.

30. w historii firmy Rocket Lab start rakiety Electron przeprowadzono 15 września 2022 r. Rakietę wystrzelono ze stanowiska LC-1B o 22.38 czasu polskiego. Lot dwustopniowej konstrukcji przebiegł pomyślnie i osiągnięto wstępną orbitę. Potem dodatkowy stopień Kick Stage z przyczepionym ładunkiem odłączył się od rakiety i po kilkudziesięciominutowym dryfie uruchomił swój napęd aby wspiąć się docelową orbitę. Satelita StriX 1 został wypuszczony niecałą godzinę po starcie.

O satelicie StriX 1

StriX 1 to pierwszy seryjny satelita budowanej przez japońską firmę Synspective sieci obserwacji radarowej Ziemi. Firma wysyłała wcześniej również na rakietach Electron prototypowe statki StriX Alpha w 2020 i StriX Beta w lutym 2022 r.

StriX 1 ma masę około 100 kg i jest wyposażony w radar syntetycznej apertury SAR, który umożliwi rejestrowanie obrazów Ziemi bez względu na porę dnia i pogodę w paśmie X z rozdzielczością do 1 m/px. Docelowo firma chce zbudować konstelację składającą się z 30 urządzeń na orbicie. Zadanie budowy satelitów powierzono firmie Tokyo Keiki.

Satelity radarowe SAR są wykorzystywane na świecie do prowadzenia monitoringu klęsk żywiołowych, zarządzaniu zasobami naturalnymi, planowaniu infrastruktury miejskiej i do wielu innych cywilnych zastosowań. Obecnie posiadaczem największej sieci satelitarnej SAR jest fińsko-polska firma ICEYE, która dysponuje ponad 20 statkami na orbicie.

Był to już 7. lot rakiety Electron w 2022 r. Firma Rocket Lab jest w tej chwili drugim po SpaceX amerykańskim podmiotem wysyłającym najwięcej misji orbitalnych w tym roku.

Firma opracowuje technologie odzyskiwania dolnego stopnia Electrona. W omawianej misji nie wykonywano próby odzyskiwania, ale jeszcze w tym roku ma się odbyć kolejne podejście. W maju po raz pierwszy spróbowano wyłapać wracający na spadochronach człon za pomocą helikoptera. Opadający stopień został przechwycony jednak później ze względów bezpieczeństwa wypuszczony, by swobodnie wpadł do oceanu. Udało się jednak go wyłowić i na początku września wykonano udane odpalenie jednego z silników z tego członu.

Rocket Lab zapowiada, że jeszcze w tym roku wykona kolejną próbę odzysku stopnia w misji orbitalnej. Przedsiębiorstwo zapowiedziało też, że jeszcze w tym roku ich rakieta zadebiutuje na kosmodromie MARS na wyspie Wallops w USA. Do tej pory wszystkie starty Electrona były przeprowadzane z nowozelandzkiego kompleksu.

Na świecie przeprowadzono już w tym roku 113 udanych lotów rakiet orbitalnych.

Na podstawie: Rocket Lab/SN/NSF

Na zdjęciu tytułowym: Rakieta Electron startująca w misji "The Owl Spreads Its Wings". Źródło: Rocket Lab.