Japoński statek HTV-7 w drodze do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej

Dziś z kosmodromu Tanegashima w Japonii wystartowała rakieta H-IIB ze statkiem zaopatrzeniowym HTV do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Rakieta wystartowała w sobotę o 19:52 czasu polskiego. Wszystkie fazy lotu przebiegły pomyślnie i po około 15 minutach od startu japoński statek towarowy został wypuszczony przez rakietę na niskiej orbicie okołoziemskiej.

Kapsuła z towarem powinna dotrzeć do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej w czwartek, 27 września. Astronauci przebywający na stacji przechwycą statek za pomocą ramienia robotycznego Canadarm2 i zacumują do portu w amerykańskim module Harmony.

Baterie dla stacji

Statek HTV został wypełniony prawie 5 tonami towaru. Prawie 1400 kg stanowią litowo-jonowe akumulatory, które mają zostać podłączone do systemów zasilania kompleksu. Od 2016 roku na stację przywożone są nowe baterie akumulujące energię elektryczną z paneli słonecznych. Jeszcze dwie późniejsze misje wyślą kolejne zestawy baterii.

Oprócz baterii, do statku zapakowano jedzenie i zaopatrzenie życiowe dla załogi a także sprzęt na potrzeby działania stacji oraz eksperymenty naukowe.

Na stację po raz pierwszy poleciała ze statkiem HTV niewielka kapsuła powrotna, która umożliwi wysłanie z powrotem na Ziemię biologicznych eksperymentów naukowych ze stacji. Do tej pory jedynie amerykańskie statki zaopatrzeniowe Dragon wracały na Ziemię z towarem przywiezionym ze stacji. Teraz do możliwości Dragona i ograniczonej możliwości zapakowania części rzeczy z wracającymi astronautami w Sojuzie, dojdzie jeszcze możliwość wysłania ładunku o maksymalnej objętości 30 litrów i wadze 20 kg na pokładzie HTV.

W statku HTV znalazło się też miejsce dla dwóch uniwersalnych platform dla eksperymentów naukowych Express, eksperymentalnego europejskiego modułu podtrzymywania życia, japońsko-holenderskiego laboratorium biologicznego Life Sciences Glovebox oraz trzech japońskich satelitów standardu CubeSat.

Źródło: NASA/JAXA/SN

Na zdjęciu: Rakieta H-IIB startująca ze statkiem towarowym HTV-7. Źródło: JAXA.

•