Jest 40 miliardów miliardów czarnych dziur we Wszechświecie!

Wizja artystyczna gwiazdy niszczonej przez czarną dziurę o masie pośredniej, która jest otoczona przez dysk akrecyjny. Ten cienki, rotujący dysk składa się z pozostałości po gwieździe, które zostały z niej wyciągnięte przez siły pływowe czarnej dziury. Źródło: ESA/Hubble, M. Kornmesser

Grupa włoskich i brytyjskich astrofizyków policzyła, że w obserwowanym Wszechświecie o średnicy około 90 miliardów lat świetlnych jest przynajmniej 40 miliardów miliardów czarnych dziur pochodzenia gwiazdowego (40 000000000 000000000). Według tych szacunków, znaczna ilość ~1% „zwykłej” (barionowej) materii we Wszechświecie jest zamknięta w gwiazdowych czarnych dziurach.

Ile czarnych dziur jest we Wszechświecie?

Jest to jedno z najbardziej istotnych i pilnych pytań we współczesnej astrofizyce i kosmologii. Ostatnio ta intrygująca kwestia była analizowana przez doktoranta Alex Sicilia pod kierunkiem prof. Andrea Lapi i dr Lumen Boco z włoskiego SISSA (Scuola Internazionale Superiore di Studi Avanzati) oraz autorów z innych instytucji. W pierwszej publikacji z większej serii na ten temat, która właśnie ukazała się w The Astrophysical Journal, autorzy badali demografię gwiazdowych czarnych dziur.

Gwiazdowe czarne dziury o masach w zakresie 5 -150 Mʘ są końcowym i czasami dramatycznym etapem ewolucji gwiazd masywnych.
Na drugim końcu są supermasywne czarne dziury o masach w zakresie 106 - 1010 Mʘ, powiększających się głównie poprzez akrecję gazu, która zasila energią spektakularne, szerokopasmowe emisje w aktywnych jądrach galaktyk. Taka aktywność może mieć przemożny wpływ na ewolucję galaktyk.
Są też najmniej poznane czarne dziury o masach pośrednich w zakresie 103 -106 Mʘ. Do tej pory zostały rozpoznane tylko wstępne dane na temat tych obiektów. Trwa wyścig, aby zrozumieć ich astrofizyczne znaczenie.

Według szacunków z omawianej publikacji, znaczna ilość ~1% „zwykłej” (barionowej) materii we Wszechświecie jest zamknięta w gwiazdowych czarnych dziurach. Astronomowie policzyli, że w obserwowanym Wszechświecie o średnicy około 90 miliardów lat świetlnych jest przynajmniej 40 miliardów–miliardów czarnych dziur pochodzenia gwiazdowego (40 000000000 000000000 = 4x1019).

Nowa metoda szacowania liczby czarnych dziur

Jedną z najbardziej fundamentalnych wielkości do badań demograficznych populacji czarnych dziur jest reliktowa funkcja masy, a mianowicie - gęstość liczbowa czarnych dziur przypadająca na współporuszającą się objętość i jednostkę masy czarnej dziury, jako funkcja przesunięcia ku czerwieni.
Wykonaliśmy obliczenia ab initio reliktowej funkcji masy czarnych dziur pochodzenia gwiazdowego w czasie kosmicznym, łącząc oprogramowanie SEVN - liczące ewolucję gwiazd i układów podwójnych według aktualnego stanu wiedzy, z zależną od przesunięcia ku czerwieni statystyką galaktyk i empirycznie skalowaną relacją, która wiąże metaliczność, tempo powstawania gwiazd i masy gwiazd
- powiedział Alex Sicilia.

Skrót SEVN pochodzi z j.ang. „Stellar EVolution N-body” i oznacza oprogramowanie do syntezy populacji, które łączy ewolucję gwiazd poprzez interpolację siatki modeli ewolucyjnych gwiazd, policzonych wcześniej programami takimi, jak np.:
    • STARTRACK - oprogramowanie stworzone i używane przez polskich astrofizyków z CAMK pod kierunkiem prof. Krzysztofa Belczyńskiego; każdy może udostępnić swój komputer do obliczeń w ramach tego projektu poprzez stronę internetową https://universeathome.pl/universe/;
    • PARSEC oraz COLIBRI.

Astronomowie uzyskali liczbę czarnych dziur pochodzenia gwiazdowego i ich rozkład masy w całej historii Wszechświata, wykorzystując ww. ważne elementy w spójnym podejściu, dzięki nowym metodom numerycznym.

Astronomowie oszacowali, że reliktowa gęstość (ang. relic mass density) czarnych dziur pochodzących od gwiazd w lokalnym Wszechświecie wynosi 50 milionów mas Słońca na megaparsek sześcienny (w skrócie: 5 x 107 Mʘ / Mpc3) i przewyższa o więcej niż dwa rzędy wielkości gęstość reliktową supermasywnych czarnych dziur.

Nowatorski charakter tej pracy polega na połączeniu szczegółowego modelowania ewolucji gwiazd i układów podwójnych z zaawansowanymi formułami na powstawanie gwiazd i wzbogacenia metalami w poszczególnych galaktykach. Jest to jedno z pierwszych i zarazem najbardziej solidnych obliczeń funkcji masy czarnych dziur pochodzenia gwiazdowego w historii Wszechświata, które to rachunki opierają się na podstawowych prawach fizyki (czyli łac. ab initio) – powiedział Scilia.

Jak powstają najbardziej masywne gwiazdowe czarne dziury?

Oszacowanie liczby czarnych dziur w obserwowanym Wszechświecie nie jest jedynym zagadnieniem badanym w omawianej publikacji. Astronomowie analizowali również ścieżki ewolucyjne dla czarnych dziur o różnych masach takich jak pojedyncze gwiazdy, układy podwójne i gromady gwiazdowe.

Z tej pracy wynika, że najbardziej masywne gwiazdowe czarne dziury pochodzą głównie z dynamicznych zdarzeń w gromadach gwiazdowych. W szczególności pokazano, że takie zdarzenia wymagają funkcji masy zlewających się czarnych dziur takiej, jak szacowana z obserwacji fal grawitacyjnych przez interferometry LIGO/Virgo.

Jeden ze współautorów publikacji - Lumen Boco, skomentował to następująco: nasza praca zapewnia solidną teorię powstawania nasion (super)masywnych czarnych dziur przy dużych przesunięciach ku czerwieni i może stanowić punkt startowy do badań nad pochodzeniem „ciężkich nasion”, co będziemy realizowali w przyszłych publikacjach.

Dodatek dla czytelników z zacięciem matematycznym

Idea według której oszacowano reliktową funkcji masy dla gwiazdowych czarnych dziur (ang. stellar BH relic mass function, na rysunku: „BH Mass Function”). Źródło: Alex Sicilia et al 2022 ApJ 924 56, DOI: 10.3847/1538-4357/ac34fb

Uzyskano to poprzez sumowanie (na rysunku: ∫- symbol sumowania/całkowania) po całym zakresie przesunięcia ku czerwieni (na rysunku: „z”) kosmicznego współczynnika narodzin czarnych dziur (na rysunku: „BH Cosmic Birthrate”), który z kolei został wyznaczony jako matematyczny splot (na rysunku: „⁕”) składnika galaktycznego (na rysunku: Galactic Term) i gwiazdowego (na rysunku: Stellar Term).
Składnik galaktyczny jest obliczany jako splot następujących funkcji:
1) statystyka galaktyk (bazuje na danej funkcji określającej tempo powstawania gwiazd),
2) rozkład metaliczności danej galaktyki z uwzględnieniem funkcji określającej tempo powstawania gwiazd i masy gwiazd,
3) rozkład mas gwiazd danej galaktyki z uwzględnieniem funkcji określającej tempo powstawania gwiazd i przesunięcie ku czerwieni.
Składnik gwiazdowy jest obliczany za pomocą oprogramowania SEVN jako suma liczby  przypadków:
1) ewolucja pojedynczej gwiazdy zakończonej powstaniem czarnej dziury,
2) ewolucja gwiazdowego układu podwójnego, zakończonego powstaniem czarnej dziury,
3) ewolucja gwiazdowego układu podwójnego i powstanie układu podwójnego czarnych dziur, w którym czarne dziury emitują promieniowanie grawitacyjne i stopniowo zbliżają się do siebie, by w końcu połączyć się w jedną czarną dziurę.
Źródło: Alex Sicilia et al 2022 ApJ 924 56, DOI: 10.3847/1538-4357/ac34fb