Już dziś wystartuje MAVEN!

Ostatnie przygotowania misji MAVEN. Źródło: NASA/Kim Shiflett

Najnowsza misja należąca do NASA MAVEN (ang. Mars Atmosphere and Volatile EvolutioN spacecraft) wystartuje już dzisiaj, w poniedziałek 18. listopada o 18:38 GMT. Już cztery godziny wcześniej będzie można oglądać przygotowania do startu MAVENa na stronie space.com.

Jest to kolejny z projektów mający na celu badanie atmosfery Marsa. Prace na Czerwonej Planecie rozpoczną się po 10-cio miesięcznej podróży w przestrzeni kosmicznej. We wrześniu 2014 roku MAVEN dotrze na eliptyczną orbitę Marsa. Sonda, zasilana energią słoneczną, badać będzie bezpośrednio górne warstwy atmosfery.

W ciągu jednego ziemskiego roku, MAVEN użyje aż osiem instrumentów naukowych do badania górnych warstw atmosfery marsjańskiej oraz wiatru słonecznego.

Naukowcy NASA podkreślają, że pomiary te pozwolą badaczom scharakteryzować obecny stan górnych warstwach atmosfery i jonosfery marsjańskiej. Naukowcy mają nadzieję, na zrozumienie przeszłych i obecnych warunków do życia na Czerwonej Planecie. MAVEN będzię również poszukiwał śladów istnienia życia.

Źródło: Alicja Wierzcholska | space.com