Kampania obserwacyjna F-Hunters

F-Hunters
W dniach 19-27 września 2015, obserwatoria naziemne (DST/Sacramento Peak, SST/La Palma i koronografy w Białkowie koło Wrocławia oraz w Ondrejovie w Czechach) jak również orbitalne (SDO, IRIS) będą wpatrywały się w ten sam punkt na Słońcu oczekując na rozbłyski. To kampania obserwacyjna organizowana przez europejskie konsorcjum F-CHROMA.

Analiza danych w różnych zakresach promieniowania może rzucić nowe światło na mechanizmy działania tych zjawisk. Mimo tego, że są fascynujące i słabo poznane, rozbłyski rzadko kiedy są obserwowane przez astronomów amatorów, chociaż sprzęt amatorski w dzisiejszych czasach jest do tego zdolny. Dlatego wyniki z obserwatoriów chcielibyśmy uzupełnić o obserwacje fotograficzne z dziesiątków małych teleskopów, działających w linii wodoru H-alpha, wapnia Ca-K czy świetle białym, będących w rękach amatorów astronomii.

W ramach akcji o nazwie F-HUNTERS przygotowaliśmy stronę, na której umieściliśmy szczegółowe poradniki dotyczące obserwacji fotograficznych Słońca. Znajduje się tam również newsletter, za pomocą którego rozsyłane będą każdego dnia cele obserwacyjne oraz formularz służący do wysłania obserwacji. Mamy nadzieję, że wielu astronomów amatorów weźmie udział w naszej akcji i spróbuje sił w łapaniu rozbłysków słonecznych.

Chcielibyśmy dotrzeć do jak największej liczby amatorów astronomii w Polsce, by ich zainteresować tą tematyką.

Źródło: IA UWr & F-HUNTERS