Katalog źródeł Kosmicznego Teleskopu Hubble'a

Astronomowie z Instytutu Space Telescope Science oraz Uniwersytetu Johna Hopkinsa (oba w Baltimore) stworzyli  Katalog Źródeł Hubble'a (ang.  Hubble Source Catalog). Zestawienie zawiera wszystkie dotychczasowe obserwacje wykonane przy wykorzystaniu Kosmicznego Teleskopu Hubble'a.

Przez 25 lat pracy instrumentu  udało się zebrać wiele danych obserwacyjnych. Wszystkie te dane zapisane zostały w komputerowej bazie MAST (ang. Barbara A. Mikulski Archive for Space Telescopes). Archiwum zawiera ponad milion zdjęć, na których znalazło się około 100 milionów źródeł takich jak odległe galaktyki, gromady gwiazd czy pojedyncze gwiazdy. Do tej pory największym problemem naukowców, było odnalezienie interesujących ich obserwacji w wielkim zbiorze danych,a nowy katalog pozwala astronomom bardzo szybko  wyszukiwać potrzebne obserwacje. Wysłanie zapytania do bazy zajmuje kilka sekund czasem minut. Dotychczas ręczne przekopanie się przez wszystkie obserwacje w poszukiwaniu tych odpowiednich zajmowało nawet kilka miesięcy!

Jednym zapytaniem możliwe jest również wyszukanie wszystkich dotychczasowych obserwacji z danego obszaru nieba.

Jak podkreśla Steve Lubow z Space Telescope Science Institute najtrudniejszym wyzwaniem tego projektu było opracowanie metody powalającej na jednoznaczne określenie, które obiekty na „nakładających” się obrazach są dokładnie tymi samymi źródłami. Archiwum obserwacji Hubble'a zawiera zebrane przez różne instrumenty teleskopu, z różnym czasem ekspozycji czy też  rożną orientacją na niebie. Brad Whitmore z tego samego instytutu ostrzega, że korzystając z katalogu trzeba być ostrożnym, szczególnie w przypadku słabszych obiektów. Być może w wielu przypadkach, astronomowie nie będą mogli w swoich pracach od razu skorzystać z katalogowych obrazów i będą zmuszeni spojrzeć jeszcze raz na oryginalne obserwacje.

Stworzony katalog to zbiór obserwacji pochodzących z trzech głównych instrumentów Kosmicznego Teleskopu Hubble'a: Wide Field Planetary Camera 2, Advanced Camera for Surveys i Wide Field Camera 3. Dzięki zebraniu obserwacji z tych trzech instrumentów dostajemy informacje o promieniowaniu UV, optycznych oraz podczerwonym, emitowanym przez wybrany obiekt. Przedstawione pomiary ukazują informacje o jasności źródła, jego kolorze i kształcie.

Katalog, oficjalnie wydany 25 lutego,  jest wspaniałym narzędziem dla naukowców. Jak podkreślają jego twórcy nie jest to projekt, który posłużyć ma naukowcom tylko dziś. Ma służyć badaczom przez wiele lat, również, gdy Kosmiczny Telesko Hubble'a nie będzie już obserwował.

Źródło: Sciencedaily.com