Kolejna udana detekcja egzoplanety CoRoT-2 b przez polskiego astronoma amatora

W nocy z 7 na 8 sierpnia 2016 roku dwaj miłośnicy astronomii z PTMA oddział w Białymstoku przeprowadzili kolejną udaną transmisję internetową dotyczącą egzoplanety CoRoT-2 b, której już sama próba detekcji stanowiła niemałe wyzwanie. Po przeprowadzonej niedawno analizie pomiarów potwierdzono ostatecznie zarejestrowanie planety pozasłonecznej CoRoT-2 b na tle macierzystej gwiazdy.

Planeta pozasłoneczna CoRoT-2 b o jasności 12,57 mag, znajduje się w konstelacji Orła, a jej spadek jasności oszacowano na 0,0322 mag, podczas detekcji w nocy z 7 na 8 sierpnia 2016 roku. Czas trwania tranzytu wyniósł 136,8 minuty. Jej odkrycie ogłoszono prawie 10 lat temu, a miało ono miejsce 20 grudnia 2007 roku.

Na podstawie wykonanych pomiarów i tym razem było możliwe wykonanie tzw. krzywej jasności, jak twierdzi poszukiwacz egzoplanet - Gabriel Murawski z PTMA Białystok: "Statystycznie, przy takim rozrzucie pomiarowym (+/- 0,07 mag) powinny być widoczne spadki nie mniejsze niż 0,01 mag. Taki charakter krzywej jasności dla tranzytu o głębokości 0,0322 mag jest bardzo prawdopodobny (95%) i nie powinien wynikać z błędu pomiarowego. Szkoda tylko, że wystąpił mały pik o amplitudzie około 0,02 mag - tak byłby czysty spadek do dołu. Różnicę między pierwszą a drugą połową widać wyraźnie, blask się zmienił”

„Krzywa jest średnią kroczącą dla 39 sąsiednich pomiarów. Pojedyncza ekspozycja wynosi 8 sekund, a więc integracja wynosi 312 sekund (5 minut). To 0,0035 części dnia, czyli 1/3 szerokości pomiędzy dwiema podziałkami na osi X. Moje pomiary są oznaczone na niebiesko. Te czarne oraz niebieska linia, to dopasowanie z krzywych dostępnych na ETD."

Dłuższe pomiary tamtej nocy zostały uniemożliwione z powodu zaparowania lustra wtórnego niedługo po rozpoczęciu zjawiska co nie pozwoliło na prowadzenie obserwacji dalszego przebiegu zjawiska, gdyż generowało to coraz większy rozrzut pomiarowy.

Opracował:
Adam Tużnik

Polski miłośnik astronomii wyznaczył czas trwania roku na egzoplanecie HD 189733 b

Wykres prezentujący krzywą zmiany jasności CoRoT-2 b w Orle. Wykres Gabriel Murawski.