Kolejna załogowa misja statku Crew Dragon w październiku

img

Pierwsza kontraktowa misja załogowa statku Crew Dragon do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej odbędzie się najwcześniej 23 października. NASA poinformowała, że opóźnienie jest spowodowane intensywnym harmonogramem misji do stacji w najbliższych miesiącach.

2 sierpnia zakończyła się załogowa misja demonstracyjna Demo-2. Astronauci Doug Hurley i Bob Behnken wrócili z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej na Ziemię w statku Crew Dragon. Historyczna pierwsza komercyjna misja załogowa do ISS wystartowała 30 maja na rakiecie Falcon 9. Teraz NASA analizuje dane z tej misji, by nadać systemowi firmy SpaceX formalną certyfikację na wykonywanie lotów z astronautami dla agencji.

Początkowo podawano, że pierwsza misja Crew-1 w ramach kontraktu programu Commercial Crew Program zostanie przeprowadzona pod koniec września. NASA zdecydowała jednak, że ze względu na nadchodzącą wymianę załóg za pomocą statków Sojuz i obecne potrzeby stacji, lot zostanie przełożony na nie wcześniej niż 23 października.

Do ISS w ramach misji Crew-1 mają polecieć: Mike Hopkins (USA, dowódca statku), Victor Glover (USA, pilot), Shannon Walker (USA, specjalistka misji) oraz Soichi Noguchi (Japonia, specjalista misji). Załoga zadokowałaby do stacji 24 października i pozostała na jej pokładzie około sześciu miesięcy.

Wrzesień i październik będą intensywnym czasem na ISS. 29 września w kierunku stacji poleci statek zaopatrzeniowy Cygnus, który przycumuje 3 października. 14 października z Bajkonuru wyruszy statek Sojuz MS-17 z dwójką rosyjskich kosmonautów i amerykańską astronautką. Do stacji zadokuje tego samego dnia. 21 października na Ziemię w statku Sojuz MS-16 powróci obecna obsada ISS. Według obecnych planów już trzy dni po tym powrocie w kierunku ISS poleci druga misja amerykańskiego statku Crew Dragon.

Oprócz firmy SpaceX na Międzynarodową Stację Kosmiczną astronautów ma też transportować statek Starliner firmy Boeing. Firma przeprowadziła nieudany bezzałogowy lot demonstracyjny w grudniu 2019 roku. i planuje powtórzyć próbę dokowania z ISS pod koniec 2020 roku. Jeśli misja się powiedzie, to pierwsza załogowa misja Starlinera powinna zostać przeprowadzona w przyszłym roku. Zarówno SpaceX i Boeing mają w ramach kontraktu z NASA przeprowadzić po 6 misji rotacji załóg.

Statek Crew Dragon „Endeavour”, który wyniósł do ISS astronautów Hurleya i Behnkena w misji Demo-2, przybył do portu w Cape Canaveral 7 sierpnia. Tam przejdzie on inspekcje, remonty i poprawki, które przygotują go do ponownego lotu z czteroosobową załogą w ramach misji Crew-2 wiosną 2021 roku.

Na zdjęciu: Załoga misji Crew-1 podczas treningu w statku Crew Dragon. Od lewej: Shannon Walker (NASA), Victor Glover (NASA), Mike Hopkins (NASA) i Soichi Noguchi (JAXA). Zdjęcie: SpaceX.