Kolejne niepowodzenie rakiety Rocket 3 firmy Astra Space

rocket 3.3

Firma Astra Space przeprowadziła pierwszy lot swojej rakiety Rocket 3.3 z kosmodromu Cape Canaveral na Florydzie. Pomimo tego, że rakiecie już udało się osiągnąć orbitę w poprzedniej misji startującej z Alaski, to tym razem nie udało się powtórzyć tego sukcesu. Utracono 4 nanosatelity NASA programu ELaNa.

Pierwszy w tym roku lot rakiety Rocket 3.3 przeprowadzono ze stanowiska SLC-46 na kosmodromie Cape Canaveral na Florydzie 10 lutego 2022 r. W misji ELaNa 41 (Educational Launch of Nanosatellites) miały zostać wysłane 4 nanosatelity standardu CubeSat wybrane w ramach edukacyjnego programu agencji NASA.

Niestety misja nie zakończyła się powodzeniem. Poprawnie działał dolny stopień rakiety, jednak tuż po jego oddzieleniu się i odrzuceniu owiewki chroniącej ładunek na szczycie rakiety, górny stopień wpadł w niekontrolowany obrót. Uniemożliwiło to poprawne odpalenie silnika w tym członie i kontynuację misji. Górny stopień rakiety wraz z zamontowanymi na nim satelitami spadł do Oceanu Atlantyckiego.

Była to piąta misja rakiety Rocket 3. Pierwsze trzy zakończyły się niepowodzeniem. Dopiero w listopadzie 2021 r. rakiecie firmy Astra Space udało się po raz pierwszy osiągnąć orbitę. Był to lot dla Sił Kosmicznych Stanów Zjednoczonych. Nie wypuszczano jednak w nim wtedy satelitów na orbitę. Siły Kosmiczne umieściły na górnym stopniu rakiety oprzyrządowanie pomiarowe do zebrania informacji na temat warunków panujących w ładowni rakiety na potrzeby przyszłych lotów z ładunkami. Omawiana tutaj misja ELaNa 41 miała być pierwszą, w której rakieta Rocket 3 wypuści na orbicie jakieś ładunki.

W zakończonej niepowodzeniem misji utracono trzy satelity studenckie: BAMA-1 Uniwersytetu w Alabamie do testów żagla przyspieszającego deorbitację, INCA Uniwersytetu Stanowego w Nowym Meksyku do pomiarów pogody kosmicznej za pomocą nowego kierunkowego spektroskopu neutronów oraz QubeSat Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley testujący kwantowy żyroskop zbudowany na bazie diamentów z centrami barwnymi azot-wakancja.

Czwartym ładunkiem misji był satelita R5-S1 zbudowany przez ośrodek NASA Johnson Space Center. Został on wyposażony w tanie, powszechnie dostępne komponenty w celu sprawdzenia czy mogą być wykorzystane w misji kosmicznej, w szczególności do wykonywania zadań inspekcji w przestrzeni kosmicznej na potrzeby na przykład misji załogowych.

Był to pierwszy nieudany lot rakiety orbitalnej w 2022 r. Do tej pory wykonano na świecie 12 udanych misji. Astra Space planowała kolejny lot z kosmodromu na Alasce jeszcze w lutym 2022 r. Start ten stoi jednak teraz pod znakiem zapytania i termin misji zależeć będzie od ustaleń śledztwa dotyczącego ostatniej awarii.

Na podstawie: Astra Space/SpaceNews

Na zdjęciu: Rakieta Rocket 3.3 firmy Astra Space na stanowisku SLC-46 podczas przygotowań do misji ELaNa 41. Źródło: Astra Space/John Kraus.