Kolejne niepowodzenie rakiety Rocket 3.3 od Astra. Utracone dwa satelity NASA

rocket 3.3 start

Rakieta Rocket 3.3 firmy Astra Space wykonała nieudany lot na orbitę. W misji TROPICS-1 utracono parę satelitów pogodowych serii TROPICS dla agencji NASA.

Start został przeprowadzony 12 czerwca o 18.12 czasu polskiego ze stanowiska SLC-46 na kosmodromie Cape Canaveral na Florydzie. Lot lekkiej dwustopniowej rakiety przebiegał pomyślnie w pierwszej fazie: locie dolnego stopnia i części lotu górnego stopnia. Po około 8 minutach od startu silnik górnego stopnia zbyt wcześnie zaprzestał pracy, a w transmisji wideo można było zauważyć niekontrolowany obrót rakiety.

Rakieta Rocket 3.3 i jej ładunek nie osiągnęły prędkości orbitalnej. Górna część rakiety wraz z przytwierdzonym ładunkiem wpadły do oceanu.

W misji na niską orbitę okołoziemską miały zostać wysłane pierwsze dwa z planowanych 7 satelitów serii TROPICS. TROPICS to nanosatelity standardu CubeSat 3U budowane przez firmę Blue Canyon Technologies dla NASA i Lincoln Lab z uczelni MIT. Są wyposażone w 12-kanałowy spektrometr mikrofalowy do obserwacji opadów atmosferycznych, temperatury i wilgotności.

Celem sieci TROPICS mają być przede wszystkim globalne obserwacje dynamiki cyklonów tropikalnych oraz innych dużych zjawisk pogodowych powiązanych z opadami atmosferycznymi.

Pierwszy prototypowy satelita TROPICS-01 trafił na orbitę 30 czerwca 2021 r. w locie Transporter-2 rakiety Falcon 9. W misji Astra TROPICS-1 na orbitę planowano wysłać kolejne dwa statki: TROPICS-02 i TROPICS-03.

Był to 7. start rakiety orbitalnej z serii Rocket 3 firmy Astra Space, do tej pory tylko dwa z nich były jednak udane. Firma po raz drugi przeprowadzała lot ze stanowiska firmy na kosmodromie Cape Canaveral na Florydzie. Większość lotów (i do tej pory wszystkie udane) było wykonywanych z kosmodromu na wyspie Kodiak na Alasce.

Na świecie przeprowadzono do tej pory 61 udanych startów rakiet orbitalnych.

Na podstawie: Astra Space/NSF

Na zdjęciu: Rakieta Rocket 3.3 firmy Astra startująca w misji TROPICS-1. Źródło: NSF/Astra.