Kolejne testy NASA nad Kosmicznym Teleskopem Jamesa Webba

Inżynierowie z NASA diagnozują źródło anormalnych odczytów, wykrytych podczas prowadzenia niedawnych prób oscylacji wrażliwej optyki oraz nad czujnikami znajdującymi się w sercu Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba.

Centrum testowe znajduje się w Goddard Space Flight Center w Maryland, gdzie technicy i inżynierowie spędzili ostatnie kilka lat, łącząc ze sobą 18 złotych powlekanych beryle segmentów zwierciadła teleskopu wraz z całym montażem JWST. Podczas przeprowadzonych testów z 3 grudnia, akcelerometry dołączone do teleskopu wykryły nietypowe odczyty w danych.

Amerykańska Agencja Kosmiczna NASA stwierdziła, że: "dalsze badania w celu zidentyfikowania źródła anomalii są wciąż prowadzone. Zespół inżynierów do zbadania anomalii dokonał już licznych i szczegółowych oględzin teleskopu Webba i nie znalazł żadnych widocznych śladów jego uszkodzeń."

Jak powiedziała NASA, inżynierowie także przeprowadzili testy niskiego poziomu wibracji sprzętu do pomiaru jego reakcji, i porównali otrzymane wyniki z danymi uzyskanymi przed anomalią. Komponent, który poddawany jest testom oscylacjom nazywa się OTIS, a obejmuje on zwierciadła optyczne wraz z modułami nauki zawierającymi aż cztery główne instrumenty teleskopu JWST.

Już niedługo NASA planuje zakończyć testy akustyczne oraz wibracyjne na teleskopie znajdującym się obecnie w Goddard. Oba rodzaje przeprowadzanych testów mają zapewnić przede wszystkim wytrzymałość wszystkich struktur, detektorów oraz luster podczas planowanych warunków startu.

W przyszłym roku teleskop zostanie przetransportowany do Johnson Space Center NASA w Houston, gdzie rdzeń teleskopu przejdzie przez szereg prób termicznych oraz próżniowych, które poddadzą go ekstremalnym temperaturom, z którymi na pewno będzie musiał zmierzyć się w przestrzeni kosmicznej.

Oczekuje się, że misja NASA ma kosztować około 8,8 mld USD, lecz sama rakieta Ariane 5, która ma pchnąć teleskop JWST w górę niestety zwiększy również i całkowite koszty projektu do kwoty 10 mld USD.

Źródło: astronomynow.com