Komercyjny lot Axiom 1 do stacji kosmicznej ISS zakończony

crew dragon

Na Ziemię wróciła pierwsza w pełni komercyjna misja załogowa do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Czterech członków misji Axiom 1 wodowało 25 kwietnia 2022 r. w kapsule Crew Dragon “Endeavour” przy wschodnim wybrzeżu USA.

Misja Axiom 1 rozpoczęła się 8 kwietnia 2022 r., kiedy rakieta Falcon 9 wyniosła statek Crew Dragon z astronautami na orbitę w kierunku stacji. Astronauci następnego dnia zadokowali do portu w module Harmony w amerykańskiej części stacji.

W misji Axiom 1 brały udział cztery osoby: Amerykanie Michael López-Alegría (dowódca lotu, były astronauta NASA) i Larry Connor oraz Kanadyjczyk Mark Pathy i Izraelczyk Eytan Stibbe. Dla wszystkich poza Michaelem, który w profesjonalnej karierze odbył już dwie misje był to pierwszy lot kosmiczny.

Misja Axiom 1 oprócz turystycznego charakteru była też przydatna dla działań prowadzonych na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Astronauci przeprowadzili w warunkach nieważkości serię doświadczeń naukowych. Dodatkowo skorzystano z wizytującego statku Crew Dragon, żeby zwrócić ze stacji część ładunku naukowego do analiz na Ziemi.

Początkowo misja kosmiczna Axiom 1 miała trwać 10 dni. Zła pogoda we wszystkich możliwych regionach lądowania wielokrotnie opóźniła jednak powrót. Ostatecznie statek Crew Dragon “Endeavour” z astronautami mógł oddzielić się od stacji w niedzielę 24 kwietnia. Po manewrach oddalenia się od stacji i obniżenia orbity kapsuła weszła w atmosferę i potem bezpiecznie wylądowała na spadochronach 25 kwietnia o 19.06 czasu polskiego. Lot kosmiczny Axiom 1 trwał więc łącznie 17 dni.

Axiom 1 była pierwszą w pełni komercyjną misją do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Tzn. taką, w której prywatna firma Axiom Space wykupiła usługę lotu do stacji od prywatnej firmy SpaceX, a od agencji NASA kupiła czas pobytu na stacji i korzystania z jej zasobów. Wcześniej stację ISS odwiedzali tylko turyści za sprawą rosyjskiego statku Sojuz, ostatni raz w grudniu 2021 r. W tych przypadkach zawsze jednak na stację leciał przynajmniej jeden astronauta finansowanej przez państwo agencji Roskosmos.

W ośrodku startowym Kennedy Space Center trwa teraz bardzo intensywny okres, w szczególności dla firmy SpaceX. Dopiero co wróciła ze stacji jedna załoga, a już na środę, 27 kwietnia planowany jest lot Crew-4 - załogowa misja do stacji w ramach kontraktu z NASA. Rakieta Falcon 9 wyniesie w kierunku ISS kolejną czteroosobową załogę na półroczną misję.

Na podstawie: Axiom Space/SpaceX/NASA/NSF

Na zdjęciu: Kapsuła Crew Dragon "Endeavour" opadająca na spadochronach podczas misji Axiom-1. Źródło: SpaceX.