Kometa C/2013 A1 (Siding Spring) i jej bliski przelot koło Marsa

Położenie komety i Marsa w trakcie zbliżenia. Źródło: NASA, JPL
Już 19 października kometa C/2013 A1 w odległości około 140 tys. km minie Marsa. W odnotowanej historii astronomii jest to najmniejsza obserwowana odległość komety od którejkolwiek z planet wewnętrznych!

Kometa C/2013 A1 (Siding Spring) odkryta została przez znanego łowcę komet Roberta McNaugta, pracującego w Siding Spring Observatory, na zdjęciach z 0,5 metrowego teleskopu Schmidta jako obiekt +18,5 wielkości gwiazdowej. W momencie odkrycia kometa znajdowała się w odległości ok 7,2 jednostki astronomicznej od Słońca. Wstępne obliczenia na podstawie obserwacji z pierwszych dni po odkryciu dawały spore prawdopodobieństwo kolizji komety z Marsem. Dalsze obliczenia zweryfikowały informację i pozwoliły sprecyzować orbitę, wykluczając tym samym zderzenie.

W związku z tak niecodziennym przelotem naukowcy planują przeprowadzenie obserwacji wykorzystując do tego celu aparaturę łazików i sond kosmicznych znajdujących się na powierzchni i orbitach wokół "czerwonej planety". W przebadaniu budowy komety, jej otoczki i warkocza wykorzystane zostaną m.in. łazik Curiosity, sondy MAVEN, Mars Oddysey i Mars Reconnaissance.

W momencie zbliżenia, C/2013 A1 znajdzie się w gwiazdozbiorze Wężownika. Dotychczasowe obliczenia orbitalne przewidują przelot komety ok 20:30 czasu polskiego. W ostatnich podczas obserwacji naziemnych jej blask oceniano na +10, +11 wielkość gwiazdową.

Na zdjęciu: Położenie komety i Marsa w trakcie zbliżenia. Źródło: NASA, JPL