Kometa czerwcowego nieba

Obserwatorzy na północnej półkuli musieli długo czekać na możliwość podziwiania gołym okiem komety z wyraźnym warkoczem. Przy odrobinie szczęścia ich oczekiwanie zostanie wynagrodzone jeszcze w tym miesiącu. Na północnym niebie pojawi się kometa C/2009 R1 zwana McNaught. Obserwatorzy będą mogli ją oglądać gołym okiem, przy pomocy lornetki, a także z wykorzystaniem teleskopu. Nawet przez średniego rozmiaru teleskop warkocz komety będzie wyglądał jak niebieski, zagięty do góry miecz.

Kometę odkrył 9 września 2009 roku australijski astronom Robert H. McNaught. Do swoich obserwacji wykorzystał pół metrowy teleskop Uppsala Schmidt Telescope, który działa w ramach Siding Spring Observatory Survey, projektu poszukującego obiektów bliskich Ziemi. W momencie odkrycia Kometa McNaughta świeciła bardzo słabo, 25 000 razy słabiej niż ludzkie oko potrafi dostrzec.

Kometę będzie można oglądać oraz fotografować długo po północy. Jeżeli sprawdzą się prognozy, to kometa McNaught w momencie, gdy znajdzie się wśród gwiazd konstelacji Perseusza będzie świecić blaskiem około 5tej wielkości gwiazdowej. Moment ten nastąpi w połowie czerwca. Nasz słoneczny podróżnik na swej trasie spotka się z dwoma obiektami głębokiego pola w Perseuszu, tj. gromadą otwartą M34 oraz asocjacją Alfa Perseusza. Jednak najciekawszy moment nastąpi 8 czerwca, gdy warkocz komety znajdzie się naprzeciwko, widocznej niemal z boku, galaktyki NGC 891.

Weekend, począwszy od piątku 11 czerwca, będzie oferował najciemniejsze noce. Nów nastąpi 12. czerwca o godzinie 13:15 czasu środkowoeuropejskiego. Warto nie przegapić tej okazji, by móc podziwiać to piękne zjawisko jakim jest kometa, gdyż coś takiego zdarza się nieczęsto.

Kometa McNaught w czerwcu będzie poruszać się w kierunku na północ. 21-szego znajdzie się 2 stopnie nad Kapellą, jedną z gwiazd Woźnicy. Kapella to żółta gwiazda, która zaliczana jest do sześciu najjaśniejszych ciał niebieskich.

21 czerwca na półkuli północnej nastąpi również przesilenie letnie. Niestety dla obserwatorów żyjących daleko na północy nie będzie to dobry okres na obserwacje. Przez całą noc będzie trwał zmierzch i potencjalnie możliwe jest wystąpienie zjawiska tzw. srebrzystych chmur, które świecą na niebie jeszcze długo po zachodzie Słońca.

Źródło: Hubert Siejkowski