Kometa NEOWISE już coraz dalej od Ziemi

NEOWISE_P._Wójcik

Śpieszmy się z obserwacjami komety C/2020 F3 NEOWISE. Od wczoraj (23 lipca) oddala się ona już od Ziemi, a jej blask odtąd aż do końca miesiąca będzie słabł. W sierpniu może być już bardzo trudna do znalezienia nawet z pomocą lornetki, a nawet stać się niewidoczna.

Kometa NEOWISE przetrwała wprawdzie dzielnie bliskie spotkanie ze Słońcem, które minęła 3 lipca tego roku w odległości „zaledwie” 43 milionów kilometrów. Choć wydaje się to wiele, dla wielu komet to wystarczająco blisko, by pod wpływem słonecznego ciepła zacząć parować, a nawet rozpaść się na części. Mimo to już niedługo jej tu nie będzie.

Ostatnie tygodnie były dla wielu miłośników astronomii czasem intensywnych polowań na C/2020 F3 NEOWISE. Wykonano setki jej zdjęć – część z nich publikowaliśmy w Portalu „Uranii”, inne publikował serwis APOD – Astronomiczne Zdjęcie Dnia (tu także w języku polskim). Wczoraj kometa w swej podróży po wewnętrznych rejonach Układu Słonecznego znalazła się najbliżej Ziemi. Mimo to nie jest już tak jasna jak jeszcze tydzień temu – im dalej bowiem od Słońca, tym bardziej jej blask spada. Jeśli nie udało się nam jej dotychczas odnaleźć na niebie lub sfotografować, warto zrobić to właśnie teraz. To być może naprawdę ostatnie dni!

Na pocieszenie warto dodać, że kometę można dość łatwo znaleźć po zachodzie Słońca, znajduje się ona niemal dokładnie pod nogami znanego i dobrze widocznego gwiazdozbioru nieba północnego – Wielkiej Niedźwiedzicy, ponad północno-wschodnim horyzontem.

Na ilustracji: Mapka widoczności komety NEOWISE w dniu 24 VII około godziny 21:40. Źródło: https://theskylive.com

Poniżej prezentujemy także nową galerię zdjęć komety autorstwa p. Pawła Wójcika. Wykonano je w nocy z 14 na 15 lipca w Proszowicach k. Krakowa.

NEOWISE_P._Wójcik 4