Planetoida pochodząca spoza Układu Słonecznego?

Opublikowane dziś obliczenia orbitalne dokonane przez Instytut Minor planet Center dla asteroidy - A/2017 U1 sugerują, że ciało to najprawdopodobniej nie pochodzi z Układu Słonecznego!

Obiekt A/2017 U1, który został odkryty 18 października w ramach programu Pan-STARRS (Panoramic Survey Telescope And Rapid Response System), wykazuje nietypowe parametry swojej orbity. Początkowo zgłoszony jako nowa kometa został oznaczony jako C/2017 U1 (PANSTARRS), jednak nowe obserwacje wykonane przez teleskop VLT wskazują na brak aktywności kometarnej, co zmieniło jego status: to planetoida. Uczeni sugerują, że ciało to prawdopodobnie nie pochodzi z Układu Słonecznego, lecz z przestrzeni międzygwiazdowej, ponieważ porusza się po hiperbolicznej orbicie z mimośrodem wynoszącym 1,19.

Instrumenty optyczne należące do programu Pan-STARRS mają za zadanie prowadzenie systematycznej oraz ciągłej obserwacji nieba. To właśnie dzięki ich pomocy naukowcy od 2010 roku odkryli wiele nowych komet, planetoid, brązowych karłów czy nawet obiektów transneptunowych. W ramach tego programu do 8 października 2017 projekt zidentyfikował 24331 nieznanych planetoid!

Na podstawie trwających nadal obserwacji badacze będą chcieli jak najdokładniej wyliczyć między innymi jego dokladną orbitę oraz inne ważne parametry, by ostatecznie potwierdzić lub obalić swoje przypuszczenia. Ciała takie jak komety czy planetoidy są zapewne powszechne nie tylko w Układzie Słonecznym, ale również i w innych układach planetarnych. Możliwe jest, że obiekt A/2017 U1 (PANSTARRS) został kiedyś "wyrzucony" ze swojego układu, a silnie oddziaływująca na niego grawitacja zepchnęła go w nasze rejony - ale jak na razie jest to tylko hipoteza.

Jak informuje Minor Planet Center (MPC), dalsze obserwacje byłyby wysoce pożądane. Wszelkie obliczenia orbitalne dokonane na podstawie niespełna tygodniowych obserwacji wydają się wyraźnie wskazywać na to, że obiekt porusza się po orbicie wyraźnie hiperbolicznej. Jeśli dalsze obserwacje to potwierdzą, będziemy mieć do czynienia z pierwszym udokumentowanym przypadkiem zaobserwowania obiektu z przestrzeni międzygwiazdowej.

Warto też wiedzieć, że Minor Planet Center (MPC) jest oficjalną organizacją działającą pod egidą Międzynarodowej Unii Astronomicznej (IAU), która jest odpowiedzialna między innymi za zbieranie danych obserwacyjnych dla małych ciał niebieskich takich jak właśnie komety czy planetoidy. Działania tej organizacji skupiają się również na obliczaniu orbit dla takich obiektów i publikacji tych informacji, między innymi dla opinii publicznej.

Jeden z dwóch teleskopów Pan-STARRS zlokalizowanych na szczycie Haleakalā - na Hawajach– PS1 i PS2. Źródło: Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics