Astronomia na Rodzinnym Pikniku Naukowym w Grodzisku Mazowieckim

Pokaz tworzenia komety

19 września 2015 (sobota) miała miejsce II edycja Rodzinnego Pikniku Naukowego w Grodzisku Mazowieckim, która przyciągnęła tłumy grodziszczan. Obecni w ostatnią sobotę lata przed Centrum Kultury w Grodzisku Mazowieckim mogli poznać naukę od innej, ciekawszej strony, począwszy od chemii, przez fizykę i astronomię, a skończywszy na historii i przyrodzie. Hitem wydarzenia okazał się szklany ul umożliwiający podglądanie pszczół.

Kilkanaście różnych stoisk a w nich eksperymenty chemiczne i fizyczne, warsztaty zastosowania i latania dronami, pokazy pierwszej pomocy medycznej, zwiedzanie wozu strażackiego i spotkanie z Wikingami to tylko część oferty, z której w ostatnią sobotę lata skorzystały setki mieszkańców powiatu grodziskiego.

Wśród atrakcji kosmicznych obecnych na pikniku należy wymienić: symulację tworzenia jądra komety (Paweł Z. Grochowalski), pokazy w mobilnym planetarium, eksperymenty z wykorzystaniem ciśnienia i próżni, sprawdzanie swojej wagi ciała w warunkach marsjańskich, na Venus i na Księżycu poprowadzone przez SKA (Studenckie Koło Astronautyczne Politechniki Warszawskiej), warsztaty z tworzenia i strzelania rakietami na powietrze (Sekcja Rakietowa SKA) czy w końcu trening dla pilotów myśliwskich i przyszłych astronautów na trenażerze lotu.

Trening na trenażerze lotniczym. Źródło: Stowarzyszenie Europa i My

Na zdjęciu: Trening na trenażerze lotniczym. Źródło: Stowarzyszenie Europa i My

Eksperymenty z ciśnieniem. Źródło: Stowarzyszenie Europa i My

Na zdjęciu: Eksperymenty z ciśnieniem. Źródło: Stowarzyszenie Europa i My

Skąd pomysł na piknik? – Dzieci razem z rodzicami wspólnie odkrywają sekrety otaczającego nas świata, poznają naukę w niecodzienny sposób, dotykając jej i przeprowadzając różnego rodzaju eksperymenty – powiedział Daniel Prędkopowicz ze Stowarzyszenia Europa i My, organizator pikniku. – Zależy nam na tym, aby pokazać dzieciom i młodzieży, że nauka wcale nie musi być nudna i wiązać się jedynie z obowiązkiem. Podobnie jak na naszych zajęciach w ramach Uniwersytetu Dziecięcego – dodaje.

II Rodzinny Piknik Naukowy odbył się z inicjatywy Stowarzyszenia Europa i My przy współpracy z Centrum Kultury w Grodzisku Mazowieckim. Organizatorzy serdecznie dziękują wszystkim, którzy zaangażowali się w jego przebieg: Willi Radogoszcz, Kołu Pszczelarzy z Grodziska Mazowieckiego, Harcerskiemu Klubowi Ratowniczemu, OSP Grodzisk Mazowiecki, grupie z Koszajca za tablice edukacyjne, patronom medialnym. Wydarzenie współfinansowane było przez Urząd Gminy w Grodzisku Mazowieckim w ramach realizacji zadania publicznego "Uniwersytet Dziecięcy".

Na zdjęciu powyżej: Pokaz tworzenia komety. Źródło: Stowarzyszenie Europa i My