Przejdź do treści

Polecamy na prezent

Konkurs pisania prac naukowych o tematyce astronomicznej dla uczniów szkół średnich

Ręka pisząca na kartce

Zapraszamy do konkursu pisania prac naukowych o tematyce astronomicznej. Konkurs jest przeznaczony dla uczniów szkół średnich zainteresowanych astronomią i eksploracją kosmosu. Finaliści otrzymują nagrody i możliwości publikacji. Prace konkursowe muszą być napisane w języku angielskim.

Konkurs współorganizowany jest przez The Galactic Inquirer, bezpłatne czasopismo internetowe na różne tematy astronomiczne, American Astronomical Society, największą organizację astronomów w Ameryce Północnej, Biuro Astronomii dla Edukacji Międzynarodowej Unii Astronomicznej oraz serwis teleskopów zdalnych Slooh.

Dopuszczalne w tym konkursie gatunki literacki obejmują raporty badawcze, artykuły informacyjne, eseje, profile biograficzne, recenzje książek, fikcję spekulatywną, scenariusze dramatyczne, wiersze i teksty piosenek.

Przesłane prace powinny mieć długość od 500 do 2500 słów, w zależności od gatunku.

Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 15 marca 2025 r.

Prace muszą zostać wysłane na e-mail usnaec@gmail.com 

W e-mailu muszą znaleźć się następujące informacje:

  • Twoje imię i nazwisko,
  • Twój poziom nauczania (która klasa),
  • Twoja szkoła średnia,
  • Adres Twojej szkoły,
  • Imię i nazwisko Twojego nauczyciela oraz jakiego przedmiotu uczy,
  • Potwierdzenie autentyczności (tj. że jesteś jedynym autorem(ami) przesłanej pracy, bez użycia generatywnej sztucznej inteligencji).

czasopismo galaxy inqueror

Tematy, które możesz poruszyć w swojej pracy, znajdziesz poniżej. Pamiętaj jednak, że te przykłady nie są nakazowe. To raczej pomysły, które pomogą Ci pobudzić swoją kreatywność. Astronomia i eksploracja kosmosu obejmują tak wiele koncepcji, problemów i historii, że niebo nie jest granicą, a jedynie początkiem.

  • Eksploracja kosmosu przez roboty i ludzi – jakie są względne korzyści i wady tych podejść?
  • Wyobraź sobie, że tuż pod powierzchnią Marsa odkryto rozległy system jaskiń. Co wtedy? Jak moglibyśmy zaplanować i wdrożyć budowę bazy w tym podziemnym środowisku?
  • Co byłoby potrzebne, aby naprawdę zasiedlić Księżyc, Marsa lub inny pobliski świat? Jak moglibyśmy autonomicznie utrzymać ciśnieniowe i oddychające środowiska, odżywiać się i wspierać kolejne pokolenia osadników? Jakie ludzkie dramaty mogłyby się pojawić?
  • Gdybyś dostał pusty czek na eksplorację jednego świata, który świat byś wybrał i dlaczego? Jak zrealizowałbyś swoje cele eksploracyjne?
  • Teraz wiemy, że Droga Mleczna jest pełna gwiazd, które są gospodarzami układów planetarnych. Które gwiazdy lub układy gwiezdne wybrałbyś do zdalnego wykrywania zamieszkałych światów? Który z tych światów wybrałbyś do wykrywania technologicznie komunikatywnych form życia? Jak byś się do tego zabrał?
  • Jak astronomia i eksploracja kosmosu odnoszą się do naszego życia na Ziemi? Czego te tematy uczą nas o naszym miejscu w przestrzeni i chwili w czasie? Biorąc pod uwagę nasze obecne problemy z globalnym ociepleniem i zmianą klimatu, w jaki sposób nasza wiedza na temat procesów astronomicznych może wpłynąć na nasze wysiłki na rzecz poprawy naszej ziemskiej sytuacji?
  • Nasza obecna wiedza na temat Wszechświata obejmuje ogromne ilości ciemnej materii i jeszcze bardziej zaskakujące ilości ciemnej energii. A jednak nie wiemy praktycznie nic o tych dwóch kluczowych czynnikach kosmosu. Czego powinniśmy szukać, aby przełamać ten impas?

Więcej informacji na temat zgłoszeń, w tym sugestie tematów prac znajduje się pod tym linkiem.

 

Dodała: Joanna Molenda-Żakowicz

 

Ilustracja: Unseen Studio / Unsplash

Reklama