Od ponad roku Centrum Badań Kosmicznych PAN w ramach programu Erasmus+ realizuje projekt edukacyjny „Od śrubki do satelity - dobre praktyki w nauczaniu fizyki w gimnazjach oraz fizyki z elementami astronomii w szkołach ponadgimnazjalnych”. Projekt ten jest odpowiedzią na aktualne problemy nauczania fizyki w szkołach publicznych w Polsce, Francji i Wielkiej Brytanii.
Już jesienią tego roku kilkuset nauczycieli z polskich szkół będzie mogło wziąć udział w konferencjach, które zaprezentują rezultaty międzynarodowej współpracy. W ich trakcie zostaną przedstawione nowoczesne metody nauczania, a każdy z uczestników weźmie udział w interesujących warsztatach, w czasie których otrzyma specjalnie opracowany przez ekspertów zestaw materiałów edukacyjnych. Pierwsza z planowanych konferencji odbyła się już 7 października br. w Siedlcach, a kolejna odbędzie się 13 listopada br. w Warszawie, w Ośrodku Szkoleniowym OEIiZK (Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów).
SAT Project to partnerstwo trzech instytucji zainicjowane przez Centrum Badań Kosmicznych PAN. Partnerami są Cite de l'espace (Francja, Tuluza) oraz National Space Center (Wielka Brytania, Leicester). Wszystkim organizacjom zależy na wymianie doświadczeniem i dobrymi praktykami w nauczaniu fizyki, które zostaną opracowane i upublicznione tak, by dotarły do jak największej liczby nauczycieli. W ramach współpracy nie tylko opracowywane są raporty czy publikacje, ale też odbywają się wzajemne wizyty koordynatorów i nauczycieli, aby na własne oczy mogli przekonać się, jak mogą wyglądać ciekawe lekcje fizyki.
- Chcemy pokazać nauczycielom, że dzięki połączeniu kilku prostych zasad mogą osiągnąć o wiele lepsze rezultaty w nauczaniu, a przede wszystkim zachęcić uczniów i odczarować wizerunek lekcji fizyki - mówi o celach projektu koordynator, dr Ryszard Gabryszewski.
Jakie to zasady? Między innymi częstsza praca w grupach nad wspólnym rozwiązaniem problemu. Jest to istota pracy metodą projektową, która pozwala szybko dzielić się wiedzą, uczy współpracy i wspólnego rozwiązywania problemów. Praca w grupie jest jednym z głównych założeń scenariuszy zajęć wykorzystywanych w szkołach francuskich i brytyjskich, budowanych według zasad tzw. engineering design process. Metoda ta zakłada iż podczas lekcji rozwiązywany jest jeden problem, krokami, które do tego prowadzą są: zdefiniowanie problemu, wykonanie podstawowych badań (zgłębienie, na czym polega problem), zdefiniowanie wymagań dla szukanego rozwiązania, burza mózgów wskazująca potencjalne rozwiązania, wybór i wypróbowanie najlepszego rozwiązania oraz wprowadzenie poprawek, jeśli są potrzebne i przedstawienie ostatecznego rozwiązania. Rolą nauczyciela jest zdefiniowanie tematu problemu, inicjowanie a następnie moderowanie dyskusji toczonej pomiędzy grupami uczniów.
Kolejne zasady, którym odpowiadają projekty edukacyjne to interdyscyplinarność, wykorzystanie aktywności angażujących wszystkich uczniów oraz poruszanie tematyki nawiązującej do życia codziennego i zagadnień badań kosmicznych. Dzięki tym zabiegom uczniowie będą bardziej zaangażowani na lekcjach, pozwoli to również na dotarcie do uczniów o różnym spektrum zainteresowań. Ponadto fizyka i inne nauki przyrodnicze zostaną ukazane jako dyscypliny opisujące procesy zachodzące wokół, wpływające na życie każdej osoby, potrzebne do zrozumienia procesów zachodzących w życiu codziennym.
Część z projektów edukacyjnych odpowiadających tym założeniom jest już opracowana przez nauczycieli i ekspertów. Ciągle jeszcze można dołączyć do tego grona – do 25 października organizatorzy czekają na zgłoszenia kolejnych projektów. Wśród przewidzianych nagród jest między innymi wizyta całej klasy w Centrum Badań Kosmicznych PAN.
O rezultatach projektu, w tym szerzej o pracy metodą projektową, organizatorzy będą mówić podczas spotkań promocyjnych, które odbędą się jesienią. Zaproszeni eksperci przedstawią nowoczesne trendy i instrumenty, które sprawiają, że uczniowie będą bardziej zaangażowani. Każdy uczestnik konferencji weźmie również udział w warsztatach, które zaprezentują opracowane w ramach projektu dobre praktyki i gotowe projekty edukacyjne. Otrzymają również jako pierwsi zbiór projektów z dokładnym opisaniem poszczególnych metod, tematów, scenariuszami zajęć i innymi potrzebnymi do przeprowadzenia ciekawej lekcji materiałami.
Więcej informacji o projekcie oraz zbliżających się konferencjach znajdą państwo na Facebooku i stronie internetowej projektu.
Kierownik projektu:
dr Ryszard Gabryszewski
Tel.: +48 22 496 63 84
E-mail: r.gabryszewski@cbk.waw.pl
Katarzyna Materkowska
Źródło: Centrum Badań Kosmicznych PAN