Kosmiczne koty Mikołaja Sabata

Wizja artystyczna planetoidy ‘Oumuamua

Już 4 kwietnia 2019 roku w ramach cyklu „Prosto z nieba” Planetarium Nieba Kopernika w Warszawie wystąpi Mikołaj Sabat, który opowie o swojej pasji, czyli obserwacji komet – w tym wyjątkowego obiektu jakim była ‘Oumuamua.

Jesienią 2017 roku z przestrzeni międzygwiazdowej dotarła do nas ‘Oumuamua. Nadal nie wiemy, czy była to planetoida, czy kometa? Tymczasem odleciała poza orbitę Saturna i nie można jej już obserwować. W Układzie Słonecznym także nie brakuje obiektów, które wprawiają w zakłopotanie astronomów. Badana przez przeszło trzy dekady planetoida Gault wydawała się typową przedstawicielką swojego gatunku. W końcu jednak dostrzeżono, że ciągnie za sobą pokaźny warkocz – zupełnie jak kometa!

Aby przekonać się, jak niezwykłe są małe obiekty Układu Słonecznego, często wystarczy lornetka i bezchmurne nocne niebo. Każdego roku nad naszymi głowami przelatuje kilka jasnych komet. Tej zimy można było zobaczyć jedną z najjaśniejszych – 46P/Wirtanen. To duże szczęście, bo obiekty te lubią robić obserwatorom niespodzianki. Jak powiedział kiedyś David Levy, jeden z najwybitniejszych odkrywców komet: „Komety są jak koty – mają ogony i zawsze podążają własnymi ścieżkami”.

Mikołaj Sabat studiuje astronomię na Uniwersytecie Jagiellońskim i uczestniczy w badaniach obiektu ‘Oumuamua, prowadzonych przez krakowski zespół. Interesuje się kometami i innymi małymi ciałami w Układzie Słonecznym. Od 2013 roku jest koordynatorem ogólnopolskiej Sekcji Obserwatorów Komet PTMA. Jest też prezesem kieleckiego oddziału Polskiego Towarzystwa Miłośników Astronomii. Wydaje branżowy biuletyn „Komeciarz” i publikuje w dwumiesięczniku „Urania – Postępy Astronomii”.

Cykl „Prosto z nieba” to niezwykłe, multimedialne pokazy w planetarium, połączone z rozmowami z wybitnymi specjalistami. Najbliższe spotkanie pt. Kosmiczne koty, które odbędzie się 4 kwietnia 2019 roku w godz. 18.30–20.00 poprowadzi Mikołaj Sabat, m.in. współpracownik dwumiesięcznika „Urania – Postępy Astronomii”.

Przeczytaj wywiad z Mikołajem Sabatem nt. komet

Spotkania w ramach cyklu „Prosto z nieba” są płatne. Bilety w cenie: 22 zł normalny / 16 zł ulgowy / 14 zł grupy zorganizowane, można nabyć na stronie Centrum Nauki Kopernik.

Źródło: Planetarium Niebo Kopernika