Kosmiczny kot i homar z 2 miliardami pikseli

Mgławica Kocia Łapa (NGC 6334) i Mgławica Homar (NGC 6357)
Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO) opublikowało na swojej stronie internetowej ciekawe zdjęcie przedstawiającej mgławice znane jako Mgławica Kocia Łapa i Mgławica Homar. Fotografia ma aż 2 miliardy pikseli i jest jednym z największych zdjęć zaprezentowanych do tej pory przez ESO.

Nowe zdjęcie z ESO przedstawia obszar na niebie, na którym widoczne są mgławice NGC 6334 oraz NGC 6357. Ta pierwsza to Mgławica Kocia Łapa, a druga - Mgławica Homar. Obrazowe nazwy wywodzą się od kształtów, które przypomina widok mgławic. Jedna jest podobna do odcisku kociej łapy, a druga ma struktury podobne do szczypiec homara.

Obie mgławice znane są od 1837 roku, kiedy to dostrzegł je brytyjski naukowiec John Herschel, gdy w czerwcu 1837 roku był w trakcie ekspedycji na Przylądek Dobrej Nadziei w Afryce. Teleskop, którym dysponował w tamtych czasach astronom, nie pozwalał na wizualne dostrzeżenie dokładnych kształtów mgławic - nastąpiło to dopiero później, po zastosowaniu techniki fotografii.

Obecnie wiemy, że oba te obiekty to tzw. mgławice emisyjne. Gaz złożony głównie z wodoru jest wzbudzany do emisji przez intensywne promieniowanie ultrafioletowe od młodych gwiazd.

Zdjęcie, a właściwie mozaika fotografii, zostało wykonane przy pomocy 2,6 metrowego teleskopu VLT Survey Telescope (VST) w Obserwatorium Paranal w Chile. Obraz rejestrowała kamera OmegaCAM, mająca 256 megapikseli. Cała mozaika w oryginalnej wersji mierzy 49511 x 39136 pikseli, czyli łącznie około 2 miliardy pikseli.

Na zdjęciu u góry:
Mgławica Kocia Łapa (NGC 6334, po prawej) oraz Mgławica Homar (NGC 6357, po lewej) sfotografowane przy pomocy teleskopu VST. Oryginalna fotografia ma aż 2 miliardy pikseli. Źródło: ESO.

Na zdjęciu poniżej:
Wybrane fragmenty Mgławicay Kocia Łapa (NGC 6334) oraz Mgławicy Homar (NGC 6357) sfotografowane przy pomocy teleskopu VST. Źródło: ESO.