Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba przechodzi udany test rozłożenia głównego lustra

img

W marcu br. udało się wykonać testowe rozłożenie głównego lustra Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba. Ostatnie takie rozłożenie zostanie wykonane tuż przed wysłaniem teleskopu do kosmodromu Kourou w Gujanie Francuskiej.

Główne zwierciadło teleskopu JWST ma średnicę prawie 3 razy większą od zwierciadła Kosmicznego Teleskopu Hubble’a – dotychczas największego orbitalnego teleskopu NASA. Jak podkreśla NASA, test ten był kluczowym krokiem w przygotowaniu teleskopu do lotu w 2021 roku.

Dwa skrzydła teleskopu JWST muszą być złożone, bo inaczej nie mieściłyby się w ładowni rakiety Ariane 5, która będzie go wynosić. Było to pierwsze rozłożenie zwierciadła głównego przy jego pełnej integracji, tzn. gdy teleskop jest już połączony ze statkiem kosmicznym, który będzie zapewniał napęd, energię elektryczną i komunikację do pracy.

Teleskop Jamesa Webba przebywa obecnie w ośrodku firmy Northrop Grumman. W najbliższym czasie będą trwały ostatnie prace, przygotowujące go do transportu na stanowisko startowe w Kourou. Pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 powoduje w ostatnim czasie ograniczenie tych prac. Obecnie start teleskopu jest planowany na marzec 2021 roku, ale data ta prawdopodobnie ulegnie dalszemu przesunięciu.

Na zdjęciu: Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba podczas testu rozłożenia głównego lustra. Źródło: NASA/Chris Gunn.