Kwazary mogą odpowiedzieć na pytanie, jak wygasły galaktyki z intensywnie formującymi się gwiazdami

Niektóre z największych galaktyk we Wszechświecie są pełne wygasłych gwiazd. Jednak blisko 12 miliardów lat temu, wkrótce po powstaniu Wszechświata, te masywne galaktyki były gorącymi punktami, które zapełniły go miliardami gwiazd.

W jaki sposób te zapylone galaktyki z intensywnie formującymi się gwiazdami stały się galaktycznymi martwymi strefami ciągle pozostaje tajemnicą.

Astronomowie z Uniwersytetu Iowa w nowych badaniach opublikowanych w Astrophysical Journal zaproponowali rozwiązanie. Mówią, że kwazary, potężne źródła energii, mogą być odpowiedzialne za to, że niektóre galaktyki przestały formować gwiazdy.

Badania mogłyby pomóc wyjaśnić, w jaki sposób galaktyki ewoluowały od gwiazd do kosmicznych cmentarzysk i jak różne zjawiska, o których naukowcy niewiele wiedzą – kwazary i supermasywne czarne dziury, które, jak sądzą astronomowie, istnieją głęboko wewnątrz każdej galaktyki – mogą napędzać te zmiany.

Naukowcy doszli do swojej teorii, gdy zlokalizowali kwazary wewnątrz czterech zapylonych galaktyk z intensywnie formującymi się gwiazdami.

„Kwazary te mogą odgrywać ważną rolę w tworzeniu zapylonych galaktyk z intensywnie formującymi się gwiazdami, które wygasły w kosmicznej historii” – mówi Hai Fu, asystent na wydziale Fizyki i Astronomii Uniwersytetu Iowa oraz pierwszy autor tego artykułu. „Dzieje się tak, ponieważ kwazary są wystarczająco energetyczne aby wyrzucić gaz z galaktyki będący paliwem do formujących się gwiazd, dlatego kwazary stanowią dobry mechanizm wyjaśniający przejście między stanem intensywnego formowania się gwiazd a wymarłą eliptyczną galaktyką”.

Kwazar nie powinien być wykrywany w zapylonych galaktykach z intensywnie formującymi się gwiazdami, ponieważ ich światło będzie absorbowane lub blokowane przez gruz wywołany intensywną aktywnością gwiazdotwórczą, która się tam odbywa, mówi Fu.

„Fakt, że widzimy kwazary takie, jak te sugeruje, że musi być więcej kwazarów ukrytych w zapylonych galaktykach z intensywną formacją,” - mówi Fu. Być może wszystkie zapylone galaktyki z intensywną formacją gwiazd napędzane są przez kwazary w swoich wnętrzach, ale astronomowie tych kwazarów po prostu nie widzą.

Fu i jego zespół zlokalizowali kwazary w 2016 roku, korzystając z obserwacji z ALMA oraz teleskopów obserwujących na innych długościach fali, od ultrafioletu po podczerwień. I tutaj rodzi się pytanie: dlaczego te kwazary są widoczne, podczas gdy powinny być zasłonięte?

Badacze mają teorię. Uważają, że kwazary wyglądają z czarnych dziur znajdujących się wewnątrz każdej galaktyki. Szczególny kształt tych galaktyk jest niejasny, ponieważ nawet ALMA nie jest wystarczająco silna, aby zapewnić wyraźne obrazy tego obszaru kosmosu sprzed 12 miliardów lat. Ale zespół wyobraża sobie, że galaktyki mogą być formowane i kierunkowane w kształt pączka w taki sposób, że ich czarne dziury (a także kwazary) są widoczne.

Teraz naukowcy sądzą, że większość kwazarów wewnątrz zapylonych galaktyk z intensywną formacją nie może być widoczna, ponieważ są one ustawione w takim kierunku, że pozostają ukryte. Ale odnajdując cztery przykłady zapylonych galaktyk z intensywną formacją gwiazdy z widocznymi kwazarami nie wydaje się to być przypadkiem: w rzeczywistości sugeruje to, że jest ich więcej.

phys.org