Letnie obserwacje w Obserwatorium w Baranie

Zakończył się pierwszy tegoroczny letni wyjazd obserwacyjny PTMA Kielce do Barana. Członkowie Oddziału noc z 22 na 23 lipca spędzili w obserwatorium w Baranie koło Mniowa.

Obserwatorium w Baranie znajduje się w odległości około 30 km od Kielc. To właśnie tutaj bardzo często miłośnicy nocnego nieba z okolic Kielc i województwa świętokrzyskiego przyjeżdżają, aby móc wspólnie popatrzeć się w nocne rozgwieżdżone niebo.

Tej nocy obserwatorzy z PTMA Kielce podczas obserwacji korzystali między innymi z kilku większych własnych teleskopów oraz odnowionego teleskopu oddziału PTMA Kielce - Uniwersała 270/1500. Przy jego pomocy uczestnicy obserwowali między innymi dwa przeloty Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) nad Polską, kilka meteorów, oraz innych ciekawych obiektów mgławicowych.

Pod kopułą obserwatorium znajdziemy między innymi 10-calowy teleskop konstrukcji Schmidta-Cassegraina Meade LX200GPS. Służy on obecnie do astrofotografii z użyciem kamery CCD, ale również wykorzystywany jest do obserwacji wizualnych w czasie spotkań miłośników astronomii.

Podczas ostatniego spotkania, przybyły również nowe osoby, których zainteresował sam obiekt obserwatorium, oraz przede wszystkim nocne rozgwieżdżone niebo. Warto również wiedzieć, że obiekt w Baranie jest oficjalną siedzibą Sekcji Obserwatorów Komet PTMA, której koordynatorem jest Mikołaj Sabat.

Jak zapewniają sami uczestnicy ostatniego zlotu, miejsce to jest otwarte dla każdego, kto tylko zechce lepiej poznać otaczający nas Wszechświat i zagłębić się całkowicie w jego pięknie, które jest ukazywane za każdym razem podczas pogodnych nocy.

Uczestnicy ostatniego zlotu PTMA Kielce. Fot. Grzegorz Domagała