Mała czerwona kropka: pierwsze zdjęcie Marsa z CubeSat

Misja NASA MarCO ma na celu między innymi sprawdzenie, w jakim stopniu niewielkie satelity typu CubeSat są w stanie przetrwać daleką podróż w przestrzeni kosmicznej. Teraz MarCO (skrót od: Mars Cube One)... zobaczył Marsa.

Jeden z bliźniaczych satelitów MarCO zrobił to zdjęcie Marsa 3 października. To pierwszy obraz Czerwonej Planety zarejestrowany przez niewielki i stosunkowo tani statek kosmiczny tej klasy. Dwa zbliżające się obecnie do Marsa CubeSaty, oficjalnie znane jako MarCO-A i MarCO-B, przez zespół inżynierów nazywane są także "EVE" i "Wall-E".

Szerokokątna kamera zainstalowana na pokładzie MarCO-B wykonała widoczny powyżej obraz Marsa w ramach testowania ustawień ekspozycji. Misja MarCO prowadzona przez Jet Propulsion Laboratory w Pasadenie ma na celu także uzyskanie większej liczby podobnych zdjęć, ponieważ oba satelity CubeSat dotrą do Marsa jeszcze przed końcem listopada tego roku. Wtedy też sprawdzą swoje możliwości komunikacyjne, testując je podczas lądowania sondy InSight na Marsie. Sama misja InSight nie będzie wprawdzie polegać wyłącznie na nich, jednak satelity te mają przekazywać dane na temat sondy na Ziemię.

Zdjęcie wykonano z odległości około 12,8 miliona kilometrów od Marsa. Sondy MarCO "ścigają" Marsa na jego orbicie. Aby znaleźć się mniej więcej w miejscu lądowania InSight, muszą przebyć jeszcze 85 milionów kilometrów. Dotychczas pokonały blisko 399 milionów kilometrów.

Kamera szerokokątna MarCO-B wystaje prosto z pokładu CubeSat. Części czułej anteny statku kosmicznego widoczne są po obu stronach powyższego obrazu. Mars jawi się tu jako mała czerwona kropka po prawej stronie. Na taki widok naukowcy i inżynierowie misji musieli czekać przeszło sześć miesięcy. Jak na razie są zadowoleni z rezultatów projektu.

Na zdjęciu: Zdjęcie Marsa wykonane 3 października tego roku przez jeden z bliźniaczych satelitów NASA, MarCO-B. To pierwsza taka fotografia będąca dziełem niedrogiego i niewielkiego satelity z serii CubeSat.
Źródło: NASA/JPL-Caltech