Marsjańska misja online w Habitat Marte

Habitat Marte 37. misja

W dniach 30 kwietnia – 3 maja odbyła się międzynarodowa misja analogowa w Mars Habitat Marte w Brazylii. Wzięło w niej udział 6 osób, w tym Polka – Agnieszka Elwertowska z Gdyni. Była to 37. edycja misji marsjańskiej i jedna z pierwszych odbywająca się zdalnie.

W dniach od 30 kwietnia do 3 maja 2020 roku miała miejsce międzynarodowa wirtualna misja w kosmicznej stacji analogowej Mars Habitat Marte w Brazylii. W 37. edycji misji uczestniczyło 6 osób pochodzących z Europy, Ameryki Łacińskiej i Afryki: Francja, Polska, Grecja, Angola, Brazylia i Argentyna.

Członkowie misji 37 to Julio Rezende (Brazylia), Eldridge de Melo (Francja/Angola), Agnieszka Elwertowska (Polska), Maria Kondoyanni (Grecja), Arturo Escobar (Argentyna), Marco Romero (Francja/Angola) i Davi Souza (Brazylia). Misja 37. została nazwana HESTIA. Nazwę misji i logo do niej wymyśliła Agnieszka Elwertowska. Hestia w mitologii greckiej była m.in. opiekunką ogniska domowego, a misja odbywała się w domach uczestników. Natomiast kaktus z kwiatami w barwach flag uczestników misji to nawiązanie do loga Habitat Marte. Brazylijskie logo to brązowy symbol kaktusa, natomiast kaktus przygotowany przez Polkę jest zielony i ma kolce.

Habitat Marte (Brazilian Mars Analog Research Station HABITAT MARTE) znajduje się w miejscowości Caiçara do Rio do Vento, na północ od Santa Cruz w prowincji Rio Grande Do Norte w Brazylii. Stacja Habitat Marte jest jedyną stacją (habitatem) analogowym Marsa, który działa na półkuli południowej. Od grudnia 2017 r. odbyło się 36 misji, trwających łącznie ponad 1000 godzin. Wzięło w nich udział 114 uczestników (głownie z Brazylii), którzy spędzili w bazie ponad 80 dni. Podczas misji symulacyjnych astronauci analogowi postępują zgodnie z protokołami i procedurami stacji kosmicznej. W zadaniach na zewnątrz stacji (EVA) używa się skafandra kosmicznego do symulacji przebywania w krajobrazie Marsa lub Księżyca. Misja 37. jest wyjątkowa, ponieważ większość członków załogi stanowiły osoby spoza Brazylii.

Z powodu pandemii COVID-19 osobiste misje w marsjańskim habitacie w Brazylii nie mogą się odbywać, ze względu na bezpieczeństwo biorących w nich udział osób. Jest duże ryzyko, że członkowie misji mogliby zostać zainfekowani. Dodatkowo problemem mogłyby być alergie układu oddechowego, które mogłyby pojawić się w trakcie fizycznych misji w Habitat Marte. A ich objawy (katar, kichanie) mogłyby zostać mylnie postrzegane jako objawy koronawirusa. Dlatego organizatorzy misji postanowili, że misje 33, 34, 35, 36 i 37 (marzec-maj 2020) będą misjami według scenariusza wirtualnego.

Wirtualna misja dotyczy interdyscyplinarnych badań nad zrównoważonym rozwojem habitatów kosmicznych. Podczas misji omawiane są kwestie operacyjne i badawcze, związane z zarządzaniem habitatami w kosmosie, produkcją żywności, urządzeniami sanitarnymi (zaopatrzenie w wodę, ścieki i odpady), energią i edukacją.

W wirtualnych misjach uczestnicy zaproszeni są do udziału w zdalnych działaniach, związanych z protokołami Habitat Marte i tematami badawczymi, dotyczącymi przestrzeni i zrównoważonego rozwoju. Członkowie misji nie przebywają razem, ale znajdują się u siebie w domu. Przez cały czas uczestnicy projektu utrzymują ze sobą ścisły kontakt przez WhatsAppa i video rozmowy, tak, by jak najlepiej odzwierciedlić warunki panujące w trakcie wyprawy na Księżyc czy na Marsa.

Organizatorzy misji mają nadzieję, że obserwując, jak zachowują się członkowie Habitat Marte, przyczynią się do rozwiązań problemów związanych z izolacją w czasach koronawirusa.

Raport z  37. misji w języku angielskim.

Źródło: Habitat Marte.